Mumbai på Indiens västkust är den enda megastaden vi känner till med en egen p-kassa. The Mumbai Suburban Railway transporterar nära 7 miljoner kollektivtrafikanter varje dag och har en av de högsta passagerardensiteterna av alla kollektivtrafiksystem i världen.
Vi har tyvärr inte så mycket detaljer som vi önskade om p-kassan i Mumbai, vad vi vet om den så kallade ticketless travelers asociation är att man betalar 500 rupees (strax under 100 kronor) för att bli medlem och sen får man sina böter, som är på 250 rupees, betalda. Vi vet dock inte hur länge man är medlem för 500 rupees, men det måste vara ganska länge, för enligt uppgifter är det relativt ovanligt med kontroller. Dessutom rapporteras det om att pendlarna i Mumbai har satt i system att varna för och hjälpa varandra ifrån kontrollanter. Väldigt sympatiskt tycker vi.
Om någon har mer information om p-kassan i Mumbai så skriv gärna en kommentar!
Läs mer
- Freakonomics How to cheat the Mumbai train system
- Reality is a farce What a business model
- Wikipedia Mumbai Suburban Railway
Att en p-kassa kostar 500 rupies är inte sympatiskt på något sätt. Det mostvarar ca 60-80 spänn, vilket för de fattigaste är långt ifrån en månadslön. De är enbart de välbergade som har ett bra betalt jobb som skulle kunna hosta upp med något sådant, dvs. de som faktiskt kan betala en biljett utan problem, medan de fattigaste som enbart har råd med biljetter, inte kan utnyttja denna p-kassa.
Att en biljett dessutom brukar ligga mellan 2-10 rupees gör att 500 låter något dyrt..
Att kontroller dessutom påstås vara ovanliga, stärker ju tesen att någon tjänar mycket pengar på det här, medan andra är naiva.
Jo, precis. Det är därför vi misstänker att 500 rupees inte är för ett månadsmedlemskap utan för något annat. Annars vore det ju som att vi tog ut 2400 kronor i månaden här i Stockholm. Tyvärr har vi inte hittat mer info om denna p-kassa.