Alla som hade vägarna förbi riksdagen idag fick uppleva en simulerad Förbifart Stockholm som dundrade förbi, samtidigt som aktivister från Klimax och Planka.nu stod med banderoller och delade ut bullar till Stockholmarna. Aktionen riktades mot 25-miljardersprojektet Förbifart Stockholm som grundligt sågades i SVT:s Uppdrag Granskning igår. Ett enkelt sätt att hålla uppe trycket på politikerna är att ställa till med samma buller som de försöker påtvinga oss. Lyckligtvis är bullret någonting vi kommer slippa när vi byter trafikpolitik och lämnar massbilismen bakom oss.
Film från aktionen
Läs mer
- Planka.nu Highway to Hell? rapport om Förbifart Stockholm
- City 100 decibel mot Förbifarten
- Klimax Förbifarten hälsar på hos Riksdagen
- Youtube Bullar och buller
En tanke bara:
Vad gäller billjudet som spelades upp centralt på drottninggatan mitt i City kan ju faktiskt i sig vara ett argument FÖR förbifart stockholm. Det är ju just bilar man vill få bort från innerstaden, så att detta ljud inte skall finnas i City (eller Valhallavägen, lilljansskogen, Roslagstull, nortull mm. som är mest belastat idag) som man bygger ut dessa vägar. Sedan skall ju också tilläggas att större delen av vägbygget kommer att gå under jord, så att ljudet isoleras därmed isoleras.
Södra länken är ju ett exempel på detta, det har väl aldrig varit så lungt och attraktivt i Årsta som det är idag, när trafiken lagts under jord istället för att gå igenom ett bostadsområde.
Oljudet finns redan idag, är det något som kan byggas bort, så är det just det = större vägar med effektiva bullerksydd alternativt tunnlar. även annat väglag som finns i många andra länder minskar bullret kan ju även finnas här + miljövänliga bilar förstås :)
Vilken märklig argumentation. Här planeras en motorväg som kommer att förstöra naturreservat, världskulturarv och många människors hemmiljöer. Förbifart Stockholm kommer liksom alla andra vägar att generera mer bilism, och det till en kostnad av dryga 25 miljarder. Dessutom finns det inga forskningsresultat som visar att innerstadstrafiken skulle minska om man byggde förbifarten. Läs på lite innan du ger dig in i debatten, Hågge.
Förbifarten är ingen bra lösning, men det är rätt korkat att bara generellt protestera mot utbyggnad av vägnätet.
Problemet beror mestadel på vilken sträckning förbifarten är planerad att gå – den kommer ju verkligen placeras där den gör mest skada på miljön och förhållandevis lite nytta (t ex kommer trafiken i innerstaden att ha väldigt lite nytta av den).
Vidare om områden längs leden bebyggs kommer det vara svårt att bygga en bra kollektivtrafik dit – vilket ökar trafiken kraftigt på den nya vägen då nästan alla åker bil, med nya köer som följd (det är väldigt svårt att bygga ett vägnät som klarar att alla resor sker med bil) – såvida man inte bygger en ny pendeltågs- eller tunnelbanelinje paralellt med trafikleden. Detta skulle bli kostsamt och inte möjligt att göra förrän stora områden redan är byggda.
T ex Diagonal Ulvsunda hade mestadels gått i tunnel under redan bebyggda områden – dessutom är denna mycket kortare vilket borde minska kostnaderna betydande.
Och som andra tidigare nämt kommer troligen inte merparten av trafiken i framtiden bestå av skitiga bensinbilar som den gör idag.