SL:s nolltoleranssatsning luktar desperation

SL har nu slutligen informerat om sin satsning på nolltolerans mot plankningensin hemsida. Trots det hårda bakslag som satsningen fick när vägverket nekade SL att höja tilläggsavgiften, böterna, i SL-trafiken envisas man nu ändå att gå vidare med resterande delar av satsningen.

På sl.se skriver man idag

SLs styrelse har beslutat om en rad åtgärder mot fuskåkningen.

-SL ska påskynda arbetet med att införa så kallade slutna spärrlinjer vid alla stationer i tunnelbanan och försöket med öppen spärrlinje vid Slussen avbryts.

Spännande att man uppger detta vara en nyhet. Den öppna spärrlinjen vid slussen stängdes för över två år sedan(!) och arbetet med att stänga alla öppna spärrlinjer är sedan länge avslutat!

-Allt fler biljettautomater ska placeras ut i biljetthallarna och spärrarna ställs om så att det blir svårare att ta sig igenom dem utan biljett.

Åter igen ett spännande uttalande. Hur hade SL tänkt sig “ställa om” spärrarna den här gången? Man har redan exprimenterat med åtskilliga åtgärder för att försvåra plankning genom de befintliga spärrarna, men plankarna i trafiken har som vanligt större uppfinningsrikedom än SL och har inget problem att planka. Kanske ska man låsa spärrarna helt och hållet? Eller är det helt enkelt också en gammal “nyhet” man återvinner?

-SL kommer att sträva efter incitamentsavtal med trafikoperatörerna så att personalen stimuleras att sälja och kontrollera biljetter och samtidigt kommer biljettkontrollens omfattning och effektivitet att stärkas.

Nu heter det “incitamentsavtal”. När man tvingade kontrollanterna att börja arbeta enligt ackord för ett par år sedan talade man i alla fall klarspråk. Eller ska vi vänta oss hårdare tag, bokstavligen? Något som ändå bara brukar slå tillbaka mot SL själva.

Möjligheterna att införa en utpasseringskontroll kommer att utredas.
– Det kan finnas stora fördelar att hämta i ett ”check in/check out” -system. Dels skulle det bli svårare för dem som vill fuska, men samtidigt enklare för alla resenärer som betalar för sig, säger SLs vd Ingemar Ziegler.

Frågan är om Ziegler på allvar tror att någon tycker det är enklare att behöva visa färbeviset två istället för en gång under sin resa. Och frågan är om det verkligen försvårar någonting att hoppa över en spärr ut från tunnelbanan när man ändå hoppat över den på väg in. Ska vi våga oss på en gissning – att fenomenet “utplankning” kommer bli utbrett i och med införandet av ett ”check in/check out” -system, även bland trafikanter med färdbevis, för att det helt enkelt är lättare…

Nä, gammal skåpmat i gammal förpackning är vad SL bjuder på i sin så kallade satsning mot plankningen. Vi som inte betalar för oss i kollektivtrafiken har uppenbarligen ingenting att oroa oss för framöver. Det hela luktar desperation. Ganska mycket desperation faktiskt. Game Over, Ziegler!

Läs mer

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.