Sveriges Radio rapporterar idag att SL är det länstrafikbolag i landet som får sämst betyg av sina resenärer. Nöjdast är kollektivtrafikresenärerna i Luleå. Endast 6 av 10 är nöjda med SL. Redan 2004 satte SL upp målet att ha europas bästa kollektivtrafik och nöjdaste kunde 2005. Men utvecklingen sen dess har snarare pekat åt motsatt håll.
SL för en hård kamp mot allt missnöjdare trafikanter, och även om resandet med SL har ökat i och med trängselskatteförsöket och enhetstaxan lär det förändras nu när den borgerliga majoriteten i landstinget inte bara avskaffar enhetstaxan utan också chockhöjer mer eller mindre alla avgifter för resor i SL-trafiken. SL vill också öka sina intäkter, men frågan är hur de ska få ekvationen dyrare resor att gå ihop med nöjdare trafikanter och högre priser. Vem vill betala för en resa man inte är nöjd med? Får vi gissa kommer allt fler välja bilen framför tunnelbanan eller bussen under 2007.
– Med en negativ inställning från allmänheten och missnöjda resenärer kommer inte kollektivtrafikresandet att öka, skriver Sveriges Lokaltrafikförenings vd Mona Boström till Dagens Nyheter
Vi noterar också från SL:s resvaneundersökning att antalet nöjda resenärer endast ökar på den gröna linjen. Antalet nöjda trafikanter på tunnelbanans röda och blå linjer sjunker kraftigt.
Läs mer
- Svenska Lokaltrafikföreningen Stora skillnader i nöjdhet med kollektivtrafiken
- Sveriges Radio P5 Sämst betyg för SL i reseundersökning
- Dagens Nyheter Ökat missnöje med kollektivtrafiken
- SL Upplevd kvalité i SL-trafiken 2005 [.PDF]
Kommentera