Allt färre nöjda med SL

Förtroendet för SL är i botten. Sedan förra året har missnöjet med hur SL hanterar trafiken stigit med hela 5%, en stor negativ förändring. Värst tycker nynäspendlarna att det är. Endast 12% är nöjda med SL. Totalt har andelen nöjda resenärer minskat från 64 till 61 procent sedan i höstas.

Vi noterar också hur SL friserar sina målformuleringar. 2004 sa man att Stockholm 2005 skulle ha europas bästa kollektivtrafik och att antalet nöjda trafikanter skulle öka. Det gick inget vidare, under början av 2005 rasade biljettförsäljningen och allt färre var nöjda med SL. Idag heter det att 75% av resenärerna ska vara nöjda med SL-trafiken år 2010.

Anna Kettner, ordförande i SL:s styrelse är som vanligt övertygad om att allt kommer att bli skitbra om några år.
– Nu ska vi upphandla all trafik inom fem år, och jag är helt övertygad om att vi kommer att få en mycket mer välfungerande trafik säger hon till Dagens Nyheter.

Vi tror att stabil trafik, långsiktiga lösningar på spårtrafik, hela och fräscha fordon och en avveckling av spärrar och biljettvakter som nolltaxa skulle innebära på sikt ger nöjda trafikanter. Inte upphandlingar, som Kettner verkar tro.

Läs mer

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.