Busschaufförerna: skyddsstopp mot kontanthantering

Fredagen den 3 februari rånades en busschaufför sent på kvällen av två män med pistol och kniv. Att bussarna i Östergötland kan vara otrygga på kvällarna har både resenärer och busschaufförer länge fått erfara, men trots påtryckningar från arbetarna har ingenting konkret hittills gjorts åt saken.

Ett av Planka.nu Östergötlands argument för gratis kollektivtrafik är att kontanthanteringen på ett enkelt sätt skulle försvinna, vilket skulle göra situationen för busschaufförer mycket säkrare. Om det argumentet sa Leif Johanson, Östgötatrafikens VD, såhär till NT den 26 maj 2005:

“Vi vill inte ha busschaufförer som inte vill ha kontanthantering. Kollektivtrafiken är inte till för busschaufförerna. Resenärerna ska mötas av människor, inte chaufförer som sitter i en bur, säger Leif Johansson.”

Vad burar har med saken att göra är det fortfarande ingen som vet, men Östgötatrafikens ignoranta attityd är fortfarande densamma. När fackförbundet Kommunal den 7 februari införde ett skyddsstopp, som innebar att de efter kl 18 vägrade ta emot kontanter av resenärer och lät resenärerna kliva på utan att betala, blev Östgötatrafikens svar talande. De skickade ut ett pressmeddelande om att de hade gjort kollektivtrafiken gratis för personer som tänkt betala kontant efter kl 18. Så här sade busschauffören Rasim Sallahu till Corren om det:

“Jag tyckte inte om att Östgötatrafiken gick ut och sa att det var gratis att åka buss. Jag var själv ute hela kvällen och informerade resenärerna om varför vi vägrade att ta emot kontanter. Alla hade förståelse för vår situation och gav oss stöd. Det värmde.”

Den 8 februari upphävde Arbetsmiljöverket Kommunals skyddsstopp, och Östgötatrafiken var snabba med att i ännu ett pressmeddelande informera om att det hemska skyddsstoppet nu var över och att resenärerna återigen kunde betala med kontanter.

Planka.nu i Östergötland stöder som vanligt busschaufförernas kamp för bättre arbetsförhållanden. Vi vet att om busschaufförerna inte ger upp kan de sätta tillräckligt med press på Östgötatrafiken för att göra deras situation avsevärt mycket bättre, och hoppas bara att de själva vet det också.

Läs mer

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.