Vad håller de på med egentligen?

Har du kanske märkt något konstigt i kollektivtrafiken? Pirayor kanske, eller banditer beväpnade till tänderna? Eller kanske att Östgötatrafiken har spårat ur totalt?

Det jag tänker på är hur de drar ned och ställer in landsortslinjer så att människor som inte bor centralt – som kanske inte har råd att bo centralt och som kanske inte heller har råd att hålla en dyr bil, hur de människorna lämnas i sticket. Ja precis, det är vad Östgötatrafiken håller på med.

Hur dom samtidigt höjer priserna så att vi ska kunna betala för den nya förbättrade kollektivtrafiken, i nymålade och uppfräschade fordon. Fast, förstås, vi kan ju inte betala för den. För bussen kommer ju inte ens om vi inte ringer i god tid före och ber på våra bara knän att den ska svänga förbi. Först då kan vi betala de nya höjda priserna. Som höjs varje år, ibland flera gånger per år, i takt med att kollektivtrafiken försämras.

Kanske talar jag också om de 75 miljoner dom har lagt på ett nytt biljettsystem från Tyskland. Klart att de då måste höja priserna lite. För att betala för renoveringen av bistråvagnen så att dom med riktigt stora pengar kan njuta av vinprovningar på spåret. För inte är det väl tal om en kollektivtrafik för alla? Nä, tänkte väl det.

Vi kan ju inte betala, och kunde vi betala så skulle vi ändå kanske inte kunna åka för att turerna läggs ned på löpande band. Men självklart är det fantastiskt att vi har nya elektroniska informationstavlor både i Linköping och i Norrköping som lyser upp våra liv, då slipper vi läsa på turlistan själva. Några nedlagda landsortsturer mot att vi i stan slipper böja oss fram och läsa själva – det är det väl värt?

Kollektivtrafiken blir ju bättre, om färre åker i den. Då slipper vi alla ovårdade människor med sina ovårdade liv på våra civiliserade gator. Dom stannar hemma i förorten eller landsorten eller någon annan ort som inte är vår ort, bara dom stannar hemma.

Och när kollektivtrafiken blir allt mindre kollektiv och allt mer en komfortabel tjänst för dom som kan betala för sig, då ökar plankningen. För vi måste också kunna ta oss runt. Rätten till ett samhällsliv är inte något som ska vara några få förunnat. Eller så kanske det är det, vad vet jag.

PUL säger du? Du menar personuppgiftslagen? Den som säger att man bara får spara uppgifter så länge som dom behövs för att hantera ärendet? Jaså du menar att ärendet är slut när tilläggsavgiften är betalad? Du menar alltså den lag som Östgötratrafiken bryter mot när de hetsar om att föra hemliga register över dom som plankar? Nu förstår jag precis vad du menar, ja den lagen finns på riktigt.

Ps. Grattis! Under sommaren passade Östgötatrafiken på att höja dygnskortet med 10 %. Det blir en hundring och en tia tack.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.