SL pressar sin personal allt mer

“Var tredje busschaufför tar inte betalt”, skriver tidningen Metro idag, lördag. Under veckorna 7-9 har Connex anlitat ett konsultföretag för att spionera på busschaufförerna i Råstagaraget. Av spionaget kom man fram till att “Generellt bedömdes förarnas beteende gentemot resenärerna som gott. Men allvarlig kritik riktas mot förmågan att ta betalt.” Undersökningen visar att busschaufförerna på Råstagaraget har gjort sina huvuduppgifter genom att på ett smidigt och trevligt sätt behandla resenärerna, men att det inte var spionagets huvuduppgift.

I bakgrund till tidernas högsta höjning av biljettpriserna för ett år sedan, och den ökande plankningen, har SL tidigare riktat kritik mot enteprenörerna för att dessa är dåliga på att ta betalt och kontrollera biljetter. Men nu jagar man inte bara plankare, utan ställer också allt högre krav på sin egen personal som får allt mindre tid att erbjuda service utan skall allt mer fungera som ett kontrollorgan.

SL har en längre tid utnyttjat så kallade “mystery shoppers”, i praktiken spioner som ska undersöka att företagets anställda sköter sitt arbete. Något som med tydlighet visar vilken inställning SL och connex har till personalen i kollektivtrafiken – hellre misstänkliggöra än förebygga en bra arbetsmiljö.

SL skjuter ifrån sig ansvaret för att få in intäkter på entreprenörerna samtidigt som man höjer priserna. Connex skjuter ifrån sig ansvaret på sin personal och dessa blir i sin tur pressade och riskerar att låta det gå ut över oss resenärer.

SL-personal och fackliga representanter från kommunal och SEKO rasar mot SL.
Vi anser också att det är kränkande särbehandling. Vi har därför vänt oss till Arbetsmiljöverket och ska driva frågan till dess spets, säger Jan Melakoski från SEKO till Dagens Nyheter.
Visst ska man ta betalt, men det finns tillfällen när det är viktigare att vara smidig gentemot resenärerna, säger en bussförare till Metro.

SL:s “intäktssäkringar” tillåts kosta allt mer men något resultat har vi inte sett. Tvärtom har plankningen ökat kraftigt i samband med prishöjningarna i fjol och resandet med SL sjunker samtidigt. Över 20.000 trafikanter valde förra året att sluta resa med SL. Lekstugan SL börjar bli allt mer pinsam. Vi kan bara fortsätta påminna om en självklar lösning – nolltaxa..

Läs mer:

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.