Nedan följer ett brev från anställda på Connex norrlandståg, och tillika ett rop på hjälp, eller en varning om man så vill. Connex norrlandståg tog över trafiken på ett antal sträckor norr om Stockholm efter Tågkompaniet, som tog över trafiken efter SJ då driften på sträckorna lades ut på enteprenad. Det samma som skett i Stockholms kollektivtrafik där bland annat connex tagit över driften av tunnelbanan och citypendeln tagit över driften av peneltågen.
Brevet ger en intressant inblick i hur upphandlingens tågverige ser ut. Hur vinst sätts före resande, och hur personalen hamnar i kläm. Det ger också en inblick i hur connex ser på sina uppdrag att köra resenärer. I Stockholm har företaget och dess dotterbolag dragit på sig omfattande kritik, särskilt för sin personalpolitik. Senast för att man anställde svartarbetande flyktingar till slavlöner (SFT / SEKO / DN).
Connex förlorade också uppdraget att köra Roslagsbanan i Stockholm till Roslagståg, som dels drivs av just tågkompaniet efter att man helt enkelt inte klarat av att utföra sitt uppdrag köra tåg. När vinstintressen tillåts råda som högsta prioritet hamnar resenärer och personal i kläm. Men chefer och börshajar tillåts fortsätta använda våra gemensamma resurser som lekstuga.
Connex har lurat oss allihop
Connex har lurat oss alla, resenärer, anställda och inte minst sig själva.
Connex rustar ner tågtrafiken på norrland. Helst av allt verkar det som connex skulle vilja slippa alltihop för det erbjuds minimalt med platser, krångligt bokningssystem och framför allt höga priser. Det är inte lätt att jobba åt ett företag som inte lyssnar på vad de anställda tycker, utan connex verkar arbeta efter den devisen : Kan själv . Istället för att ta över Tågkompaniets idéer lade connex upp ett helt nytt koncept och försökte lära resenärerna hur man åker tåg. Det misslyckades. På bara tre månader hade connex förstört alltihop.
Man dammade av SJ:s idéer som inte funkade för 20 år sedan heller.
Det hela började under 90-talet när SJ misskötte tågtrafiken på norrland . Sedan kom den stora avregleringen och Tågkompaniet klev in på marknaden med buller och bång. Detta var något helt nytt och medicinen var : Okrångligt.
Man visste alltid vad en biljett kostade, inga mystiska avgifter. Man lyssnade helt enkelt på vad resenärerna ville ha och det fick dom. Personalen ansågs slafsigt klädda i sina fjällrävenkläder, men resenärerna gillade konceptet och strömmade till i mängder, och tågen gick fullbelagda. Tågkompaniet gick om inte lysande så i alla fall med plus. Något alldeles sensationellt, att ett tågbolag lönade sig. Personalen fick förtroende att ta eget ansvar och egna beslut, diskussionerna fick man ta sedan, bara resenärerna var nöjda.
Så kom den dagen då det skulle upphandlas för en ny period. Tågkompaniet la ett bud och SJ och connex skulle lägga ett bud vardera. Då tyckte man att man hittat på något fiffigt , så SJ och connex la ett gemensamt bud under namnet Nordpassagen långt under Tågkompaniets bud. Problemet i detta var att Nordpassagen inte var godkänd som anbudsgivare så budet diskvalificerades, och Tågkompaniet körde ett år till. Ett år senare kom connex med ett bud som i stort sett var identiskt med Nordpassagens plus indexuppräkning.
Här uppstod connex fall. SJ:s gubbar hade inte koll på kostnadsläget, inte på långa vägar. De trodde att man kunde köra verksamheten med underskott och ta smällen någon annanstans. Connex svalde siffrorna utan att blinka . Det visade sig sedan att ingen i connex ledning klarade av att bedöma vad siffrorna stod för. Connex hade t.ex. i sina mellanhavanden med Orientexpressen tänkt att dela på vinsten, när restaurangvagnarna inte lönat sig på 20 år utan den trafikdrivande alltid fått skjuta till pengar. Det går inte att vara utan restaurangvagn. Lite service i den riktningen måste det allt finnas.
Rikstrafiken som var den upphandlande myndigheten bestod av ett antal människor som heller inte kunde bedöma innehållet i buden utan bara såg till kronor och ören.
Om ett anbud består av ett pris mot ett annat pris och ingen klarar av att se vad priset innebär så funderar man allvarligt vad myndigheten Rikstrafiken har för uppgift.
Problemet kan läggas ut som konsultuppdrag till en lågstadieklass som skulle komma till samma resultat.
Nu kan man konstatera att connex litat på SJ:s räknenissar och svårt blivit förda bakom ljuset. Eftersom man inte klarat att räkna hem ett anbud själv så har man likt råttan svalt ostkanten utan att inse vad som kan hända.
En intressant sak med connex låga anbud är att Rikstrafiken fick över 43 miljoner, som sedan lades på olönsam flygtrafik i norrland. Därmed har man alltså grävt sin grav två gånger. Först lönar sig inte trafiken p.g.a. lågt anbud och sedan har man gett konkurrerande trafik en gräddfil.
På ett år så har alltså connex lagt ner tre tåg i norrland : Karven, mellan Kiruna och Narvik, det så kallade Sjukhuståget, Kiruna- Umeå- Kiruna, och 7071-7074 Luleå- Göteborg- Luleå.
Visserligen går man ut i sin kundtidning och menar att det blir bättre med platser för göteborgsresenärerna men det är lögn. Man ska nämligen köra tåget till Göteborg via Stockholm Sanningen är att det blir drygt 30% mindre platser i tågen .När tåget från Göteborg kommer till Stockholm så är sannolikt platserna slut , så det blir stockholmsresenärerna som blir utan.
Hur kan det komma sig att man drar ner tågtrafiken då, frågar någon? I sitt avtal med rikstrafiken (offentlig handling) framgår att det ska sparas 20% under perioden uppdelat på två gånger. Denna gång sparas 7% vilket gör ett helt tåg, men endast 4 milj. I pengar. Denna summa är lika mycket som två resenärer per tåg per dag. Hur många tåg försvinner nästa gång då de resterande 13% ska sparas?
Idag går tågen bara som en skugga av sin forna storhet. När såg någon en annons med marknadsföring av connex norrlandståg. Rätt, det finns inte . Detta är en enkel strategi:
Ju färre resenärer desto enklare att lägga ner tåget. Upplys inte resenärerna om hur man ska åka för att det ska bli billigt utan låt de boka via nätet och SJ:s bokningssystem, som lägger resandet mest på X2000, och det är dyrt. Gammalt välkänt SJ-koncept från 1900-talets slut.
Till julhelgen vägrar connex att sätta in fler vagnar. Det är fullt i tågen 20:e, 21:a, 22:a och 23:e december. -Det finns platser den 19:e är svaret från connex ledning.
Nu ska ingen tro att det är några mastodonttåg som ska rulla i julhelgen utan det blir det gamla vanliga 9-10 vagnar . Om det ska sättas in någon vagn så ska den vara fullbokad, båda vägarna. Nu blir inte en vagn fullbokad för det har inte satts in någon vagn att boka, så problemet uppstår inte. Detta är järnvägstrafikens moment 22.
Connex är ett bussbolag och skiter fullständigt i tågtrafiken. Däremot är man snabb som en virvelvind att sätta in fler bussar. Det är resenärerna man vill ha. Det går sju extra bussar dagligen Haparanda-Sundsvall. Detta marknadsförs på resemässor och i annonser.
Det står dock en liten rad längst ned att det även finns tåg.
Connex norrlandståg har fyra gånger så många chefer och administrativ personal än vad Tågkompaniet hade, ändå funkar inte verksamheten. Nyss presenterades den tredje omorganisationen på 1½år . Tågkompaniets chefer syntes ute på tågen och kavlade upp ärmarna och jobbade. När såg någon en VD stå och torka spya i korridoren sist? Connex chefer vet vi knappt hur dom ser ut, än mindre vad dom gör.
Dom visar sig aldrig på tågen, och skulle dom åka tåg så är det inkognito. Dock har dom med sig en kommunikationsradio så dom kan tjyvlyssna på personalen
Kära svenska folk som gillar att åka tåg. Passa på medan det går några, det kommer allför snart att inte gå några alls om detta skall hålla på. Eftersom connex förlorar pengar på varje resenär så är man ivrigt intresserad av att reducera trafiken så snabbt det går. När nästa sparbeting från rikstrafiken kommer , så är fler tåg i farozonen.
Sedan kommer nästa dråpslag: Regeringen föreslår att lägga ner Rikstrafiken och lägga över den olönsamma trafiken på Länshuvudmännen. Då har man verkligen ställt till det för sig. All interregional trafik blir föremål för ett revirpinkande utan dess like. Ingen har pengar och ingen vill ta ansvar. Det kommer sannolikt att inte gå någon interregional trafik alls, med tåg.
Se på X-trafik som körde trafiken Gävle-Gnarp, fastän det hade varit enklast att köra till Sundsvall ett par tre mil norrut. Det var nämligen en länsgräns i vägen.
Nu går tågen upp till Sundsvall iallafall efter ett envist arbete från X-trafiks sida.
Vilka är det då som reser med tågen. Ett hastigt överslag visar att det är ungefär 15% av resenärerna som bor ovanför gränsen Sundsvall-Östersund, resten kommer från södra Sverige. Det är heller inte mer än 3-400.000 människor som bor i detta område.
Nu kan någon tycka att personalen är osolidarisk med företaget. Detta är helt och hållet en varningssignal och ett nödrop. Connex håller med buller och bång på att med expressfart närma sig den yttersta stoppbocken, där ingen återvändo finns. Vi vill göra resenärerna medvetna om vad som håller på att hända, och vi skulle må väldigt dåligt efteråt om vi inte ens försökt att göra något åt saken.
Med bästa hälsningar från personalen på connex norrlandståg
Ni har så rätt om både Connex och SJ.
”F.d. tågpendlare över hela Sverige i 20 år.”