Konsekvenser av SL:s anti-plankningskampanj

Sedan några månader tillbaka har SL bytt strategi gällande plankningen – från att ignorera den till att betrakta den som ett stort problem. Sedan lördagen den 29/5 driver man en gigantisk kampanj för flera miljoner kronor för att “höja betalningsmoralen”. Men denna kampanj är bara ett steg i projektet att “ta tag med hårdhandskarna” mot de som reser utan giltigt färdbevis i SL-trafiken.

Planka.nu är en organisation och tillika kampanj för att kollektivtrafiken i Stockholm ska bekostas helt och hållet via skatten. Bland annat uppmanar vi till avgiftsstrejk och arrangerar en bötesfond för plankare. Långt ifrån alla plankare är anslutna till vår bötesfond, och vi har ingen ambition att fungera som talesman för alla Stockholms plankare. Däremot befinner vi oss i en sits där vi märker av tendenser i SL-trafiken väldigt väl. Inte bara plankares situation, utan även situationen för resenärer i allmänhet. Många upplever planka.nu som en trafikanternas fackorganisation i SL-trafiken. Många hör av sig till oss när de upplever att de blivit illa behandlade av SL. Det kan vara allt ifrån stora förseningar och otrevlig personal till vad vi tyvärr märkt ökat väldigt mycket sedan SL lovade att “ta tag med hårdhandskarna” mot plankarna, nämligen våld mot trafikanterna. Dagligen hör både plankare och icke-plankare av sig till oss och berättar hur de blivit hotade, fasthållna eller misshandlade av främst kontrollanter och ordningsvakter i SL-trafiken.

Kontrollanter och ordningsvakter är också två yrkesgrupper vars närvaro i kollektivtrafiken blir allt mer påtaglig. SL har avvecklat yrkesgruppen tågvärdar som tidigare stod för säkerhet och trygghet i tunnelbanan och på tågen och ersatt dessa med ordningsvakter med vapen och befogenheter att bruka våld. Antalet kontrollanter har också ökat med något tiotal, och dessa har dessutom börjat uppträda civilklädda.

Den enskilt största orsaken till att Stockholmarna väljer att inte betala för sig i kollektivtrafiken är att det är för dyrt. Många tvingas helt enkelt till att planka. Lågavlönade grupper hamnar i en allt mer polariserad situation i sitt behov av att transportera sig. Och denna polariserade situation ökar i sig risken för konflikter mellan främst kontrollanter och plankare. När tilläggsavgiften höjts till 800:- svider det ännu mer i plånboken för en student eller en ensamstående mamma när man blir ertappad av en kontrollant. Kanske är det värt att bråka om man kan slippa avgiften?

Har man inte råd att betala för sig i kollektivtrafiken kommer man inte ha mer råd att betala för sig om spärrarna blir mer svårforcerade eller kontrollerna blir fler. SL:s inställning till plankningen är att den huvudsakligen beror på stress och lathet. Men trots att man sedan tre år tillbaka har tätare kontroller och mer svårforcerade spärrar ökar plankningen – i takt med att man höjer priserna. För oss är det en gåta hur man från landstingets och SL:s sida fortsätter satsa miljoner av våra gemensamma resurser i system som ska hindra fattiga att använda kollektivtrafiken. Använd resurserna till att sänka priserna istället!

även SL-personal har hört av sig till oss och berättat hur SL internt hetsar mot grupper inom kollektivtrafiken. “Det har blivit förjävligt att jobba i tunnelbanan” berättar en spärrvakt. “Man kräver inte bara att vi ska vara säkerhetsansvariga för hela stationen. Nu ska vi jaga plankare och tiggare också. Vår arbetsmiljö åsidosätts hela tiden”.

Nolltaxa eller inte är en politisk fråga man kan tycka vad man vill om. Men en allt mer polariserad, otrygg och våldsam miljö i kollektivtrafiken är en utveckling vi inte tror någon vill ha. Och det är huvudsakligen SL:s nya inställning till plankningen som skapar denna situation. Vi efterlyser en mer konstruktiv diskussion om finansieringen av kollektivtrafiken och kring miljön på perronger, tåg och bussar.

SL har valt en väg som innebär hets mot svaga grupper, fler säkerhetssystem, mer vapen och mer våld. Vi kräver;

- Öppen dialog kring problemen i kollektivtrafiken. SL-trafiken är vårt kollektiva ansvar! Undvik smutskastning och hetsande.
- Tillbaka med tågvärdarna. Inga beväpnade vakter i kollektivtrafiken! För en trygg och tolerant kollektivtrafiksmiljö.
- Låt SL-personalen få koncentrera sig åt sina huvudsakliga arbetsuppgifter som information, säkerhet och att köra fordon.   Avveckla biljettsystemen.
- Nolltaxa! En fri, skattefinansierad kollektivtrafik för alla. Den slutgiltiga lösningen på "fuskåkandet"!

www.planka.nu – Ditt hopp över spärrarna

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.