Diskussionen kring det öppna brev planka.nu distribuerade i samband med första maj i år har mycket handlat om hur planka.nu ställer sig till personal och tjänster inom SL-trafiken vid införande av nolltaxa.
Där nolltaxa införs och biljetthantering och jakt på avgiftsstrejkare blir överflödig, kommer vissa arbetsuppgifter inom SL-trafiken (som biljettförsäljning och biljettkontroller) bli överflödiga. Planka.nu vill att kollektivtrafiken ska vara trygg, tillgänglig och öppen för alla. Vi tycker att säkerhetsfunktioner, information och trygghetspersonal i tunnelbanan och resten av trafiken är viktig. Vi vill inte ha en situation som i många stora städer med obemannade, ödsliga perronger och tomma vagnar där risken för överfall eller skadegörelse är stor. Vid införande av nolltaxa kommer behovet av sådana arbetsuppgifter i kollektivtrafiken att öka, och personal som idag arbetar med biljetthantering och liknande kan istället koncentrera sig på information och säkerhet. Faktum är att det idag är huvudsakligen den personal som också har ansvar för biljetthantering som också har huvudansvaret för säkerhet och information, och exempelvis som i busschaufförernas fall, också framföra fordonet. Där biljetthanteringen blir överflödig kan de istället koncentrera sig på mer relevanta arbetsuppgifter. Införs nolltaxa kommer resandet med stor sannolikhet att öka. Och med fler trafikanter och vid en eventuell utbyggnad av kollektivtrafiken kommer till och med behovet av personal i trafiken att öka.
Planka.nu har tidigare varit otydliga med detta, och en olycklig formulering på hemsidan har tolkats som att vi tycker att personal ska sägas upp. Men detta är alltså inte fallet. Vi är tvärtom måna om att ingen ska förlora jobbet och att kollektivtrafiken ska vara en trygg arbetsplats.
Kommentera