SL:s nytillsatte VD, Lennart Jangälv, säger i ett uttalande i Dagens Nyheter den 18/10 2003 att han tycker att det är oförskämt att klaga på SL-trafiken. En trafik som fungerat allt annat än klanderfritt de senaste åren. Många är vi som minns problemen med gröna linjens signalsystem, Citypendelns övertagande av pendeltågstrafiken och många andra problem som vi resande tvingats utstå. För oss som dagligen använder SL-trafiken kan inte Jangälvs uttalande tolkas som annat än ett slag i ansiktet.
I en artikel i Metro samma dag får Jangälv svara på frågan om vad han menade med uttalandet om att det är i trakten av oförskämt att skälla på SL. Jangälv svarar att det finns tusentals medarbetare som gör ett jättejobb på obekväm arbetstid. De får ta mycket onödig kritik trots att de gör sitt bästa. Han försöker alltså, trots en förskönande och till ytan sympatisk formulering, lämpa över all kritik av SL på tågvärdar, chaufförer med flera! Har det undgått honom att den mesta kritiken riktas mot Landstinget och SL:s styrelse som genomfört kvalitetssänkande privatiseringar och prishöjningar, slösat bort skattepengar på privata semestrar och hyra på tåg som inte används, samtidigt som det föreslås försämrad turtäthet? Maken till fräckhet!
Vi kan också konstatera att SL fått en nickedocka på VD-posten, som knappast kommer att göra någonting radikalt för att förändra SL-trafiken till någonting bättre. Betala och håll käften!, eller har vi missförstått dig, Jangälv?
Kommentera