SL höjer avgiftstrycket – protestera på tisdag!

SL fortsätter sin kampanj för att bli riktigt illa omtyckta. Nu säger den borgerliga majoriteten att man ska höja priset på månadskortet igen! Denna gång från 620 till 690 kronor. Vi tror att det enda som kan stoppa avgiftstrycket på kollektivtrafiken är om tillräckligt många börjar planka. Så länge alla snällt betalar så kommer politikerna se utrymmen för att höja priset.

Men man kan göra annat också! Nu på tisdag den 18e september – då riksdagen öppnar – kommer en stor demonstration mot högerpolitiken att äga rum i Stockholm. Vi i planka.nu kommer särskilt att demonstrera mot prishöjningarna, mot avgiftssamhället och för en avgiftsfri kollektivtrafik! Vi ses den 18e klockan 18 på Sergels Torg. Självklart kommer det finnas klistermärken att hämta för den hugade.

Det är lika bra att ni värmer upp med några slagord redan nu:

  • Tuben ska bli – avgiftsfri!
  • Inga spärrar på våra stationer!
  • Sluta slösa på kontroll – bästa taxan den är noll!

Läs mer

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

18 kommentarer

18 kommentarer på “SL höjer avgiftstrycket – protestera på tisdag!

  1. SL är lögnare och Svd, DN mfl är medlöpare. Svds journalister är inkompetenta och agerar megafon åt SL. När ska journalistterna ta sitt uppdrag på allvar?

  2. Jag har varit i valet eller kvalet senaste tiden om jag skulle ställa bilen och åka kollektivt till jobbet istället för att spara några kronor. Men nu behöver jag ju inte fundera längre, för 690 spänn får jag ju nästan en och en halv tank. Det räcker en månad till o från jobbet och så slipper jag de 15 min det tar o gå till och från tunnelbanan varje dag. Ni kanske tycker jag är en lat miljö-bov, men hade det vart billigare så hade jag givetvis åkt kommunalt. Jag tar bilen!

  3. Det är ju så enkelt som så att om avgiften för att åka är noll så får vi i stället betala det via skattsedeln. Vem har ni tänkt ska bekosta resan om vi inte gör det själva?

  4. De är ju för fan dumma i huvudet. Först lägger de trängselskattepengarna på att bygga ut nya vägar sedan tvingar de pendlarna att ta bilen för att många av de inte längre har råd att åka kollektivt ens om de skulle vilja. Och vad händer med stackarna som inte har råd att äga bil ens en gång? Om Fredrik Reinfeldt skiter i miljön och vill stövla på i sin arrogans får det stå för honom, men tvinga inte andra att bli miljöbovar. Testa att cykla från Täby till Rosenbad själv. Gubbjävel.

  5. Kollektivtrafiken i Sthlm är ju ändå billig jämfört med resten av Sverige.
    Några exempel…
    Stadskort i Eskilstuna: 540kr/månad, gäller enbart inom stadsgränsen.
    Länskort i Örebro län: 1340kr/månad
    Länskort i Västmanlands län: 1125/månad

  6. >>Stefan
    Men det spelar ju ingen roll för vår kamp för att införa nolltaxa i Stockholm? Dessutom så vill vi gärna föra den politiken i hela Sverige och det finns ingen anledning att ställa olika städer mot varandra! Planka Västmanland är förhoppningsvis på g :)

  7. Har ränkat lite…. Om jag skulle åka bil varje dag istället för kommunalt skulle jag tjäna ca 20 minuter/dag. Förutsatt att inga större förseningar skulle inträffa. Det skulle kosta mig med p-avg och soppa runt 1500 badisar i månaden. Istället tar jag lokalbana och tuben för 620:- och åker hur mycket jag vill, otroligt bra och billigt!

  8. Jag flyttade till sthlm från göteborg nu i somras. Värsta prischocken jag fick! Jag får betala massa, för att åka till skolan! Ofta att studiebidraget räcker till när amn får betala mer än halva per månad för att kunna ta sig till en obligatorisk skola. Nu ska tydligen biltullar in igen, då tänkte jag gött, kollektiven sänks.. men NEJ det ska gå till annat onödigt skit! JAG HAR INTE RÅD ATT GÅ TILL SKOLAN!!!! Ska det va så? NEJ.

  9. Att jämföra vad olika länskort kostar på det sätt som stefan gör blir tyvärr lite missvisande eftersom taxesystemen är helt annorlunda uppbygda. I både Örebro och Västmanland finns billigare kort om man t ex bara åker stadstrafik eller en viss sträcka på länstrafiken då man kan lösa ett så kallat pendlarkort för just den sträckan. I Stockholm så måste alla betala för hela länet även om man bara åker med inom en mindre tätort. Stockholms taxesystem är med andra ort tokdyrt för den som pendlar kortare sträckor men billigt för långpendlarna.

  10. Förstår inte varför man ska höja avgiften…. Det är så värdelöst att höja när SL saknar kvalite.

    Jag måste säga att SL saknar total kontroll på vad som är kvalite. Man reser med gamla ruckel till bussar tex. om man befinner sig i Välligby området. Men jag tror att det är mer eller mindre överallt i hela Sthlm.

    Sen att det ska kosta 40 SEK för att resa några hållplatser är galet… man skulle kunna ha någon slags biljett för en resa på max 4 hållplatser för en billig penning.

    Jag tror att kontrollavg. på 1200 SEK avskräcker inte folk på att planka.

    SL brode införa bättre villkor när det gäller priser. Lågtaxa på vissa tider..

    Det finns så mycket som man kan önska för att saker och ting brode vara bättre.

    SL är trots allt en av Europas sämsta trafikföretag. Dessutom så är dom inte direkt fattiga.. sponsrade av skattemedel.. inga direkta småsummor direkt. Vet inte hur dom resonerar faktiskt.

  11. Robin

    SL höjer priset för att höja kvaliten. Pengarna kommer att användas till fler busslinjer, utökad turtärhet och renovering av bussar och tåg. Jag och många andra hade önskat att trängselskattpengarna hade gått oavkortat till kollektivtrafiken men även om de hade gjort det så hade priset behövt höjas under 2008 pga att trängselskattsystemet går back och kommer att göra det ett tag till.

  12. Roger:

    Vad du inte fattat är ju att det finns fler sätt än att höja avgifterna för att finansiera trafiken. En avgiftshöjning svider i huvudsak i låginkomsttagarnas fickor. En skattehöjning däremot, är procentuell och gör att de som har mer pengar betalar mer. Därför är en avgiftshöjning djupt orättvis, korkad och olämplig.

  13. Ulf:

    Jag bortsåg ifrån skattehöjningar som en möjlig finansiering pga att det inte är aktuellt i dagsläget.

    Många planka.nu-medlemmar som jag har träffat säger att de inte vill betala för att servicen är för dålig. Denna service försöker SL nu att förbättra men det kostar pengar. Det är sällan man kan få bättre service för mindre pengar.

    Jag vill oxå se en skattefinansierad kollektivtrafik men jag är trots allt principiellt för skattesänkningar tillsammans med avgiftshöjningar pga man då inte betalar för en service som man inte använder. Jag vill inte betala för andras kollektivresor precis som arbetare inte vill betala sina chefers lönebonusar och fallskärmar.

  14. Roger:
    Det handlar ju trots allt bara om politisk vilja. Klart det inte är aktuellt när vi har en borgarregim i landstinget.

    Vet inte vad du fått ifrån att planka.nu inte vill betala för att servicen är dålig. Den avgiftsstrejk planka.nu genomför bygger huvudsakligen på att finansieringen idag är orättvis.

    Avgiftshöjningar drabbar alltid låginkomsttagare på höginkomsttagares bekostnad. Skulle alla betala avgifter och inte skatt för den service som de utnyttjar skulle vi vara tillbaka till falltig-Sverige runt förra sekelskiftet. Utslitna och sjukpensionärer skulle tigga och leta mat i papperskorgar. Sverige är ett rikt land. Låt de som har pengar betala för det vi alla tjänar på.

  15. Ulf:

    Skattefinansierad kollektivtrafik var inte aktuellt då socialdemoktaterna ledde landet, men visst är vi längre ifrån den idag än innan valet.

    Jag har inte skrivit att planka.nu inte vill betala för att servicen är dålig. Jag skrev att många av era medlemmar som jag har talat med anger servicen som en orsak till att de är medlemmar.

    I teorin så håller jag med dig om att de som har mer ska betala för det gemensamma. Jag kommer bara inte ifrån känslan av att de som vill se högre skatter är ute efter att andra ska betala åt dem och att de själva ska slippa bidra med något. Jag skulle själv inte acceptera att någon annan betalade åt mig. Jag vill betala själv för pengar som jag har jobbat ihop.

    Vad som är dyrt är relativt och vad man inte har råd med är i mina ögon oftast en prioriteringsfråga.

    Planka.nu skriver ofta om segregation som ett problem och att en skattefinansierad kollektivtrafik skulle vara en lösning. De forskare på integration som jag har hört ifrån säger att arbete är den viktigaste lösningen på segregation. Alltså möjligheten att skaffa egna pengar som man kan betala för sig med istället för att leva på andras pengar. Jag tror själv att ingen mår bra av att känna sig stämplad som någon som andra måste förse med tex kollektivtrafik. Man mår bättre om man känner att man klarar sig på egen hand.

  16. Då stog man där på pressbyrån och inväntade att få komma fram till kassan. Man vände sig om för att kolla när tåget skulle komma. 5 min, det var gott om tid. Inge som hällst stress. Det var en tidig morgon. Man såg att alla var jätte trötta. Man sträckte sig efter en godispåse. Ha nåt att käka på vägen till jobbet.

    Efter nån minut kom man fram till kassan och bad månads kort.
    Man bettalade för kortet, man la det i den blåa sL korts fickan.
    Det var som man köpt en tavla som hade ett utgångs datum.

    Man försökte hoppas att dagen skulle bli bättre.
    Men där stog man framför biljetkiosken. Helt tomt.
    Ingen som kollade ens fina kort man precis köpt.
    Det var bara att passera.

    Ner för den allt för långsamma rulltrappan. Man fick
    små jäkta ner för att hinna med tåget.
    Inne i tåget luktade det parfym av 500 olika sorter.
    ”Vad har hänt med luftkonditioneringen.
    Kan man inte få lite frisk luft. Tänk på dom som har
    astma, hur ska dom kunna åka tåg.” Tänkte man.

    Efter ett mycket ”nu ska jag bromsa och gasa så jävla mycket
    att folk inte somnar där back.” upplevelse så klev jag av tåget.
    Denna station, var då ett äventyr. Det låg ölburkar, snuss och
    vatten över allt. Jaha det är hit mina pengar går tänkte man som
    man klev på rulltrappan upp.

    Rulltrappan skakade och gnisslade hela vägen upp.
    Väll uppe såg jag att det stog ett par kontrollanter.
    Jag har färdbevis och hela resan hade gjort mig ännu tröttare.
    Dom stog och hängde nästan satt som hulliganer på spärrarna och
    när dom såg mig, log dom upp som hyenor mot ett byte.
    Det var nästan så man ville springa ner för trappan igen.

    3 personer kom fram till mig och bad mig om färdbevis.
    Sen sa nån nåt på till sin polare som jag förmodar att
    han inte trodde att man skulle förstå. Båda skrattade.
    Jag höll på att ta upp färdbeviset. Men stannade upp och
    tittade på alla 3. ”Färdbevis har du det?” Sa den ena lite högre.

    Har jag missat nåt.. ska inte det vara service?
    Vad bettalar jag för?
    Om dom vill att folk ska köpa deras kort skulle det
    vara ett plus om dom fixade så att folk uppskattar tunnelbannan.

    Du köper inte flygbiljeter för att få sitta i bagageutrummet för
    700 kr. För att sedan bli hånad vid tullen.

    Fattar inte att en chef kan tycka det funkar bra på connex.
    Har han sätt hur det ser ut.

    Nä nu ska jag sitta och hålla käft som vi är så bra på.
    Ha re gött..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *