SL köper i stockholmsupplagan av gratistidningen Metro en helsida som kort och gott heter SL i Metro. Frågan är om den inte borde heta Pravda i Metro istället?
I dagarna gjorde man en nyhet av den nya dialogsida som inrättats på SL.se för att öka tryggheten i kollektivtrafiken. Problemet för SL är att tre av de tio populäraste förslagen handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, ett om hur fotografer jagas av ordningsvakter i tunnelbanan och slutligen ett väldigt skarpt inlägg där hela trygghetshetsen, som dialogen bygger på, kritiseras.
I Metro har man dock valt ut några ofarliga förslag att visa upp, och nämner bara att några frågat om taxebestämmelser. Alla frågor om nolltaxa ignoreras och på hemsidan svarar SL bara att det är upp till politikerna i landstinget att besluta om priser. Men är inte även trygghet en politisk fråga? I Metro står det så här:
Signaturen Christian skriver: Mitt foÌrslag aÌr att anlita polisen mer i tunnelbanan, Polisens VolontaÌrer exempelvis som med sin naÌrvaro runt om har bra koll och skapar trygghet.
GoÌran Gunnarsson haÌller med:
Att SL ska kunna erbjuda alla som vill resa med oss trevliga och saÌkra miljoÌer aÌr grundfoÌrutsaÌttning foÌr att vi ska kunna behaÌlla vaÌra noÌjda kunder. Vi har redan idag ett vaÌldigt bra samarbete med polisen, olika frivilligorganisationer och vaÌra vaktbolag. Det ska vi givetvis fortsaÌtta att utveckla. Mer och synligare personal i trafiken aÌr vaÌr maÌlsaÌttning, saÌger GoÌran Gunnarsson.
Att ett bolag överhuvudtaget ska anlita polisen är väldigt tveksamt. I höst kommer dessutom två rättegångar mot poliser i tunnelbanan, den ena handlar om att en polis bröt armen av en 19-åring som lånat ut sitt busskort till sin pojkvän och den andra handlar om de två utpressande hornstullspoliserna. Att SL ser fler poliser, kameror och vakter som det grundläggande i sitt trygghetsarbete är ett problem. Genom sitt överdrivna fokus på dessa frågor så tappar SL bort förmågan att söka nya lösningar på de trygghetsproblem som kollektivtrafiken dras med. För i själva verket är en stor del av alla problem med våld och hot i kollektivtrafiken relaterade till avgifts- och kontrollsystemet.
För oss är trygghet något annat än fler poliser och kameror som riktas mot resenärerna. I själva verket så har övervakningstryggheten inneburit otrygghet för stora grupper stockholmare. Vårt recept, nämligen att avgiftsbefria kollektivtrafiken, är betydligt mer relevant än att slösa polisresurser på olika typer av kontroll. Det är på tiden att trygghetsfrågorna i kollektivtrafiken politiseras istället för att som nu enbart handla om teknikaliteter kring vem som kan slösa mest pengar på repression. SL Dialog skulle kunna vara ett forum för denna politisering, synd bara att det mer liknar en monolog.
Jag plankade i skärholmen för circa 4 månader sedan, brukar inte planka ofta men jag hade bråttom till tåget som avgick inom 1 minut. Strax efter jag hoppat över spärren och joggade ned för trapporna mot perrongen så kommer det två poliser springande som suttit och gömt sig i spärrhytten och spanat efter förbi passerande plankare. Jag trodde jag hade gjort något annat fel först men när jag frågade sa dom att jag hade plankat och att det var mot lagen. Sedan fick jag sitta i spärrhytten i över en timme, svara på massa olika frågor om vad jag gjorde i skärholmen, varför jag plankade, frågor om mitt jobb, privatliv, dom fotograferade mig och när jag sa att dom överdrev situationen så sa dom att dom ville att jag skulle lämna urinprov och påstod att jag var drogpåverkad eftersom jag inte tyckte att planka var ett seriöst brott. Tillsist fick jag gå med en böteslapp på 1200kr som ska betalas till polisen i Umeå, inte SL. Mina böter går alltså direkt till polisen’s huvudkontor… sen fick jag en månad senare ytterligare en böteslapp, denna gång på på 800 spänn som skulle till brottsofferfonden. Nästa gång kommer dom väl yrka på fängelse?
Kan inte poliser gripa våldtäcksmän eller nått vettigare än en plankare. Antagligen handlar det om pengar. Jag menar 2000kr direkt till polisen blev det ju, antagligen mer än vad dom tjänar på en våldtäcksman.
Otroligt äcklande att se alla incidenter med polisen som sätter dit plankare
– det är ju inte direkt så att polisen har brist på andra arbetsuppgifter. Otroligt många fall av våldtäckt, misshandel, rån eller bara inbrott och bilstölder läggs ner pga resursbrist även fast dom hade kunat lösas – och sen lägger dom resurser på sån här skit.
Det kanske är som ovanstående skriver – pengar är kanske viktigare i många fall än att hjälpa till i samhället. Speciellt då pengarna uppenbarligen inte gick till SL utan till polisens huvudkontor
– det skulle inte förvåna mig om dom gick rakt ner i fickan på cheferna. Verkar vara lite samma skit som t ex på vägarna där dom ofta står längs motorvägar för att ”plocka” fortkörare
– istället för att satsa på att få bort det som är farligt (t ex rattfyllerister m fl).
Hastighet är väldigt enkelt och snabbt att mäta utan att behöva ta in förarna för kontroll, vilket gör att dom hinner skriva ut många fler böter.
Men vad som är mer äcklande med fallen i tunnelbanan är att där verkar det handla om ”rötägg” bland polisen som passar på att utöva maktmissbruk också – inte bara om ”snabba cash” och att ”snygga till statistiken över lösta brott” – iallfall enligt dom inlägg som man sett, t ex i inlägget ovan och fallet vid Hornstull.
Man njuter av att få ”sätta sig på” folk (t ex i inlägget ovan – varför ta in nån en timme i spärrkuren och trakassera, när man bara kan skriva ut böter relativt snabbt?)
Fler poliser som inte har nåt att göra i tunnelbanan (för det är ju inte mycket riktiga brott som sker där) skulle göra saken långt värre – trygghet?, knappast. Om man t ex ser till reell risk att råka ut för misshandel i kollektivtrafiken så risken att bli det av kriminella privatpersoner försvinnande liten i jämförelse med att bli det av ordningsvakter, kontrollanter samt nu även maktmissbrukande poliser. Det gäller ju även dom som inte plankar. Polisen ska ägna sig åt riktiga brott, istället för att hålla på jävlas för småsaker.
Att SL bara väljer ut inlägg som dom samtycker med är jag dock inte förvånad över – 2007 satte ju kundnöjdheten nytt rekord sådär ett par månader efter att dom höjt biljettpriserna också (t ex månadskortet höjdes från 620 till 690). Dom modifierar sina undersökningar som dom själva vill bara
Sl och politikerna kan dra.
är trött på allt snack,nu tar vi i med hårdhandskarna!
Besviken resenär.