Planka.nu på ESF i Istanbul

Planka.nu medverkade i år på European Social Forum i Istanbul. Vi hade två egna arrangemang: ett tillsammans med Berlins Sociala Forum, som behandlade nolltaxekampen i olika europeiska länder och ett eget där vi pratade om och presenterade Trafikmaktordningen.

Under det första seminariet deltog representenater för schweiziska fackförnundet Unia och en hälsning lästes upp från borgmästaren i Dikili, som hade fått förhinder, men där arbetet för avgiftsfri kollektivtrafik är högt prioriterat. Judith från Berlins Sociala Forum berättade om Schwarzfahren.de där nolltaxe- och plankningsinitiativ har samlats. Hon berättade också om nolltaxerörelsen i Tyskland som ofta utgår från försvaret av “sociala biljetter”. Detta är extra subventionerade biljetter för till exempel arbetslösa och pensionärer. Att få samordna detta med miljörörelser som har andra skäl att vilja ha nolltaxa har varit svårt, då det är helt olika grupper inblandade. När man börjar driva gemensamma saker kan det hända mycket!

Presentationen av Trafikmaktordningen på engelska gick också bra, dock var många av deltagarna på seminariet från Skandinavien så vi kanske kunde kört den på svenska :) Men att det var lite svalt intresse hade inte bara med oss att göra, utan snarare med hur forumet utvecklats.

ESF har uppenbarligen tappat en del i attraktionskraft under åren, och många seminarier var halvtomma, mycket på grund av den dåliga lokala förankringen där inte ens alla studenter på de fakulteter där forumet hölls visste om det. Ett trevligt undantag var seminariet Exits from a car-driven society, där huvudarrangören Rosa Luxemburg lät europaparlamentarikern för vänsterpartiet die Linke, tillika attacmedlemmen Sabine Wils lägga ut texten om bilens roll i samhället. Mycket av det som sades var väldigt intressant för oss, och resonemangen påminde om det vi sammanfattat i Trafikmaktordningen. Som tur var hade vi med oss den engelska översättningen av texten, som finns i Carbusters, och delade ut den till de intresserade. Förhoppningsvis kan det innebära en europeisering av debatten.

även representanter från den turkiska promenadorganisationen Sokak Bizim var på plats under seminariet, och pratade om sina månatliga aktioner där gator stängs av för bilar och öppnas för sociala aktiviteter. I en stad som Istanbul där cykling är svårt, både på grund av alla branta backar och bilens totala dominans, har det lett till att cykel har en image som lite töntigt eller barnsligt. Att organisera fotgängare verkar vara ett naturligt sätt att angripa trafikmaktordningen under dessa förhållanden. Det är ju dessutom den saknade kompenenten i organisering: vi i Planka.nu förespråkar, som ni vet, organisering av kollektivtrafikanter och cykelorganisationer finns det redan gott om.

Mot slutet fick vi en presentation av trafiksituationen i Hasselt vilket trots en del tekniskt snack är av stort intresse för nolltaxevänner. Utanför forumets varma salar väntade också otroliga 20-miljonersstaden Istanbul, och resan kändes mycket lyckad! Avslutningsdemonstrationen samlade tusentals, och självklart var även vi representerade!

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.