Pressmeddelande från Öppna Stockholm

Pressmeddelande från nätverket Öppna Stockholm som planka.nu är en del av.
Planka.nu presskontakt: 0739-457168.
Öppna Stockholm presskontakt: 0739-191627.

Öppna Stockholm gör det igen!

Strax efter klockan 18:00 tisdagen den 16 december forcerades hi-techspärrarna vid T-centralen, Medborgarplatsen, Fridhemsplan och Gullmarsplan i en massplankning organiserad av kampanjen Öppna Stockholm. Ett hundratal personer öppnade spärrlinjerna och med välplacerad tejp hölls spärrarna öppna så att alla, oavsett plånbokens tjocklek, kunde passera dem utan problem. För en kort stund införde i fri kollektivtrafik, gratis för alla att bruka, bortom SL:s kontrollapparat och connex profithunger.

Aktionen genomfördes självklart med siktet inställt på gratis kollektivtrafik men just idag även med anledning av SL-styrelsens möte om en eventuell höjning av böterna för plankning. Den föreslagna höjningen kommer som vanligt att slå hårt mot alla oss som redan nu förlorar på den platta skatt månadsavgiften innebär. 600 kronor per person och månad plus höjda böter? För SL:s styrelse och andra höginkomsttagare är de pengarna en fis i rymden, men för oss andra kan den summan vara skillnaden mellan att hålla sig över existensminimum eller ej. Vinterkläder åt våra barn eller månadskort? Studielitteratur eller månadskort? Ordentlig mat på bordet eller månadskort? Omänskliga val framtvingade av en cynisk politik som förs oberoende av det är “vänstern” eller “högern” som för tillfället har majoritet.

Man försöker stoppa plankningen genom svindyra hi-techspärrar, fler kontrollanter och höjda böter samtidigt som trafiken försämras. Minsta barn ser kopplingarna, men SL försöker desperat skjuta över skulden på oss som inte har råd att betala deras felinvesteringar genom svindyra månadskort. Deras problem är bara att detta så uppenbart är en fråga om politiska motsättningar och att varje plankare, medvetet eller ej, i grunden ifrågasätter grundförutsättningarna för den nyliberala politiken.

SL och de ansvariga politikerna, från höger till vänster, bör betänka den gamla fabeln om hur haren alltid undflyr räven emedan haren springer för sitt liv medan räven bara springer för sin middag. Höjda böter eller ej, det finns inga spärrar den här specifika haren inte klarar av att hoppa över.

/Öppna Stockholm