SL:s och Trafikförvaltningens uppskattningar om hur mycket man “förlorar” på plankningen har länge varit suspekta – men igår slogs ett rekord när man i SVT hävdade att plankningen i Stockholm skulle kosta 1350 miljoner under 2020 (här finns en arkiverad version). Det är fel med iallafall en halv miljard.
Beräkningen var till synes enkel, och många blev chockade av siffrorna:
Vid ett normalt biljettfusk på 3 procent, tappar SL cirka 270 miljoner kronor. 15 procent innebär fem gånger mer, alltså 1350 miljoner kronor – nära en och en halv miljard.
ur artikeln
Problemet är bara att vi är mitt i en pandemi och resandet har minskat rejält – under sommaren var det bara hälften så många som reste, och i våras bara 38% av den vanliga trafiken. Totalt beräknades det att 60% mindre resande under året.
Färre resenärerbetyder såklart att 15% plankning är mycket mindre än det hade varit i fjol. Den beräknade kostnaden skulle därför vara 810 miljoner – en felräkning på mer än en halv miljard kronor.
Stämmer 15%?
Om vi accepterar SL:s berättelse så är SVT-artikeln fel med 510 miljoner. Men är det rimligt att acceptera den? SL säger också att de inte vet säkert, utan gissar i vanlig ordning.
Under pandemin har det dessutom varit omöjligt att betala med reskassa på SL:s bussar, så den som inte använder smartphone för biljetter har inte haft möjlighet att betala. Hur många personer gäller detta?
Stämmer 270 miljoner?
Som underlag för SVT:s fantasisiffror finns förra årets siffra om 3% plankning och ett inkomstbortfall på 270 miljoner. Men hur bra siffror är det? Enligt deras egna lägesrapport skulle det kunna vara 149 miljoner istället. Det eftersom många inte är utan biljett – utan istället åker på betald rabatterad biljett.
SL försöker på ett oerhört omständigt sätt förklara hur de räknar ut andelen ”fuskare” totalt från andelen vid kontroller, och trots att de säger att de ska ta hänsyn till ”vissa intäkter” från ogiltiga resor med reducerat pris så gör de inte det sen. De får en siffra på 3,08% fusk, och drar den mot totala biljettintäkterna (8,75 mdr) och får då 270 miljoner.
Trots att 62% av ”fusket” är resor med reducerat pris som ger typ 67% intäkter, dvs bara 1/3 uteblivna intäkter.
Skulle plankarna betala om det inte gick att planka?
En ännu osäkrare fråga är denna – skulle varje plankad resa kunna vara en betald resa? Svaret är självklart nej – för många skulle helt enkelt avstå att resa om de inte kunde planka. Hemlösa, människor som står utanför trygghetssystemen, arbetslösa som väntar på ersättning, den som hellre väljer mat än resan – listan kan göras lång men exakt hur stor andel det är vet vi inte.
Sen finns det också förstås folk – exempelvis medlemmar i P-kassan som avgiftsstrejkar – som egentligen hade haft råd. Men det går inte att räkna med att varje plankad resa skulle kunna betalas.
Fri kollektivtrafik är alternativet
Kollektivtrafiken i hela landet står under pandemin i en finansieringskris: man måste köra lika mycket trafik, men med färre passagerare. Den rimliga lösningen är skattefinansierad nolltaxa men ansvariga politiker vill inte höja skatten och vill hellre diskutera plankningens kostnader. Vi kan gå med på SL:s beräkningar, om de i framtiden medger att de använder fantasiljoner istället för miljoner.
Det måste till en granskning av SLs påstådda förluster.
Dom kan inte utgå från en budgeterad vinst varje år samt att det normalt reser 850.000 resenärer dagligen samt att under pandemin minskat drastiskt.
Många kan inte ”Blippa” sina kort på bussar och då blir dom ”Plankare”
Sen har vi haft sommar och då tar många cykeln, precis som tusentals studenter gjort sedan mars månad.
Att SL och andra trafikbolag sätter in kontrollanter kostar mer än det smakar men är en bra signal enligt SL. (i Gbg kostade detta 25 milj 2019)
Vi betalar i dag till SL via skattsedeln till 50% lägg där till dom extra miljarder som dom får och inget av detta kommer att synas på din skattsedel så därför kan trafiken göras avgiftsfri vilket gagnar alla i samhället.
Läs gärna vad forskarna skriver… står en del om vilka som har avgiftsfritt i Sverige
https://www.forskning.se/2020/02/28/avgiftsfri-kollektivtrafik-inget-mirakelmedel-for-mer-hallbart-resande/?fbclid=IwAR1ur5OuDDoxQK9QCeJ0wCUtJR8o9feyZRAl0sj8mwBny4L3RPnEzxEJnAg
Kom gärna med i vår FB-grupp med 27.000 medlemmar, där vi tillsammans kan påverka politiker att få en avgiftsfri kollektivtrafik.
https://www.facebook.com/groups/717978488636818
Med dessa enorma förluster måste det vara en bra investering att sätta upp flera automater i bussarna. Det kan även användas i framtiden efterpandemin.
Räknar dom av intäkter från kontrollanterna? Det borde väl bli några miljoner om straffavgiften är 1550 spänn?!
Oklart – vet dock att kostnaderna för kontrollanterna brukar vara högre än intäkterna.
https://www.nyhetsbyranjarva.se/manga-utan-biljett-nar-sl-kontrollerar/
Claes Keisu på SL:s presstjänst kommenterar:
“Under augusti 2020 gjordes 80.654 kontroller och det utfärdades 3.416 tilläggsavgifter. Under augusti 2019 gjordes 413.930 biljettkontroller och det skrevs 2.515 tilläggsavgifter. Vi har alltså fler tilläggsavgifter i augusti 2020, trots att det var fem gånger färre kontroller än samma månad förra året.”
Om jag grovt räknar för 2020
3416*1500(tilläggsavgift)=5 124 000 (1 månad)
5124000*12= 61 488 000 (för hela år 2020)
————————————————————————–
Enligt gammal artikel 2018 ang biljettkontroll
https://www.mitti.se/nyheter/dubbelt-sa-manga-kontroller-i-sl-trafiken/lmrbe!3022377/
SL har tecknat kontrakt med ISS, som sedan tidigare utfört kontrollerna.
Biljettkontroll satsningen kostar 340 miljoner kronor (Avtalet löper på sju år)
340/7=48 571 428(per år)
Varför går man ut med fantasi summor?
Intressesant vete ifall dessa siffror stämmer. :-)