Dunkerque inför nolltaxa på alla bussar från och med september, och blir därmed största stad i Frankrike med fri kollektivtrafik (och näst störst i Europa, efter Tallinn).
Staden har en längre tid haft fria resor på helger och tar nu steget till helt skattefinansierad kollektivtrafik. Målet är att få upp andelen av resorna som sker med buss till iallafall 10% i ett område där bilberoendet ligger på hiskeliga 67%.
Förra året införde kommunerna kring den franska staden Niort, med sammanlagt 120 000 invånare, nolltaxa. Förbehållet var att det inte fick kosta något extra. De tidigare biljettkontrollanterna fick nya arbetsuppgifter med ledningsfunktioner. Målet var att öka det kollektiva resandet med 30%, och i redan i februari 2018 hade det ökat med 20%. Nya resmönster har skapats, som t.ex. lett till att fler besöker staden för att äta lunch och handla, och att ungdomar kan resa mer fritt utan att vara beroende av föräldrar som skjutsar. Utöver nolltaxa infördes nya system för bilpooler och låne- och hyrsystem för elcyklar. Även mångmiljonstaden Paris utreder nu olika alternativ för införande av nolltaxa.
Det blir inte bara nolltaxa i Dunkerque, utan ett nytt BRT-system (Bus Rapid Transport) ska se till att fler arbetarklassområden får tillgång till effektiv kollektivtrafik. 120 000 invånare kommer ha mindre än 300 m till en hållplats med 10-minuterstrafik. Det avskaffade avgiftssystemet ses som ett sätt att öka attraktiviteten i kollektivtrafiken. Och så snygga bussarna är!
Vi välkomnar den nya nolltaxestaden och peppar på fler initiativ i Europa (och Sverige).
Nice!
Vad det gäller BRT, så lär ju det fungera mycket bättre med nolltaxa också. Oavsett hur bra framkomlighet man fixar åt bussarna och/eller om man har stora bussar som tar många resenärer (t ex dom coola dubbelledade, man sett i en del såna system), så gör ju inte det något åt problemet med all tid man slösar bort vid hållplatserna.
När folk ska hålla på trängas in genom en och samma dörr och blippa biljetter och det är alltid några som får strul (t ex har slut på pengar på reskassan och måste börja krångla med en SMS-biljett) osv.
En linje som t ex 4:an med mycket folk och många stopp, skulle ju tjäna verkligen massor med tid på nolltaxa
Planka.nu mätte för ett par år sedan att hela 35% av restiden på just linje 4 går åt på att alla måste visa biljetten där fram. Så om den resan tar 100 minuter med avgifter så tar den enbart 65 minutet med nolltaxa.