Planka.nu var i London för att lansera översättningen av Trafikmaktordningen, som nu givits ut av PM Press som The Traffic Power Structure.
London är en intressant plats för trafikpolitik, invånarna tvingas pendla mycket, det är vanligt att pendla minst 8-10 timmar i veckan. Eftersom bostadssituationen också är extremt dålig, så blir alternativet att flytta ut längre och längre från själva London – vilket ger ännu högre restider och även höga kostnader själva pendlingen. Visst skulle folk kunna flytta någon annanstans, men chansen att få ett jobb blir också mindre. De betalar också väldigt mycket för sin pendling, och har en tydlig uppdelning där det går snabbare men är dyrare att ta tunnelbana medan bussen snirklar sig fram och är billigare.
Det privatiserade tågnätet innebär att bolagen, bland annat Southern Rail, vill kapa kostnaderna genom att dra in på ombordpersonal och låta tågföraren ta hand om alla jobb som rör tågets säkerhet. Detta har lett till vilda strejker, där tåg helt enkelt ställs in, och har mobiliserat pendlare till unika protester i de mest drabbade områdena. Huruvida resenärernas ilska i slutändan vänds emot bolagen eller personalen återstår att se.
En idé som provats i mindre skala har varit avgiftsstrejk från personalens sida – det vill säga man gör sina jobb som vanligt, men öppnar spärrar och vägrar ta betalt. Det innebär att strejken slår mot bolagets inkomster men inte drabbar pendlare (som ju istället får fria resor!).
Antagligen behövs mer samarbete fack och resenärer emellan för att ett sån strejk skulle kunna funka i större skala. Det var en av sakerna vi diskuterade hos organisationen Plan C på fredagkvällen, och det kändes mycket lyckat!
På lördagen bar det av till Londons anarkistiska bokmässa. Där var det mer fokus på idéerna vi presenterar i Trafikmaktordningen, och en diskussion som tyvärr bara hade en timme i programmet men skulle kunna fortsätt länge till.
I programmet råkade vi sen få syn på ett seminarium om ”Capitalism and the car”, där en föreläsare från Corporate Watch ledde en workshop om massbilismens effekter – med allt från död i trafikolyckor (en av de vanligaste dödsorsakerna globalt – av alla!), dödliga utsläpp men också om hur bilar påverkar och river upp sociala nät i områden. Mycket av det här vet vi om, men det har nästan accepterats som något naturligt.
Workshopen var en del av ett större projekt med research om massbilismen, som är meningen att trafikaktivister ska kunna använda. Låter väldigt lovande!
Kommentera