6-8 plankare/dag. Det är arbetsgivarens krav på varje kontrollant som arbetar i SL-trafiken. Minst 200 personer/dag vill man gripa sammanlagt. Det rapporterar fackligt aktiva inom kollektivtrafiken i Stockholm till planka.nu.
Att ställa krav på hur många personer varje kontrollant skall bötfälla varje dag är ett sätt att få in mer pengar genom tilläggsavgifterna (böterna) som kontrollanterna delar ut, men också ett försök från arbetsgivarens sida att skapa effektivare kontroller.
Resultatet däremot innebär att kontrollanterna känner sig pressade att ge tilläggsavgifter även i sammanhang då man kanske egentligen inte skulle gjort det. Istället har man börjat hänvisa till färdbeviskontroll-centralen för att slippa konflikter med upprörda resenärer. men ett telefonsamtal till färdbeviskontroll-centralen möts oftast av kalla-handen från personalen där. Det blir allt svårare att överklaga en felaktigt utdelad tilläggsavgift. Allt för statistiken.
Hos kontrollanterna väcker detta ont blod därför att pressen på varje enskild kontrollant har ökat. Det ökar också konfliktrisken med trafikanter. Från kontrollanthåll har man protesterat både hos arbetsvigaren Connex Sverige AB och SEKO klubb 120 som de flesta kontrollanter tillhör, dock utan gehör.
Att man från SL:s och connex sida ställer allt högre krav på personalen för att hindra stockholmarna från att planka är ingen ny politik. Landstingsmajoritetens uttalade hårda tag mot plankningen har under hela 2004 gjort att både personal och icke-plankare i allt större utsträckning hamnar i kläm. Något som planka.nu uppmärksammat löpande under året.
Den självklara lösningen blir allt självklarare. Nolltaxa nu!
Kommentera