Frågan om vem det är som sätter dagordningen i diskussionen kring kollektivtrafiken blir bara tydligare och tydligare. Med kampanjsidan plundra.nu försöker nu Centerpartiets ungdomsförbund CUF gå i polemik med planka.nu:s idéer. Man för en snubblande retorik kring att det är helt sjukt att planka. Argumenten har vi hört förut Plankning är stöld, plankning är fel. Moralpanik när den är som bäst.
Men visst är det jobbigt att som parlamentarisk organisation med en borgerlig grundsyn, som centerns ungdomsförbund är, att behöva möta verkligheten för tusentals människor varje dag som inte har råd att betala för sig i kollektivtrafiken. Plankningens motor är privatekonomin. Dålig privatekonomi gör att man plankar. Högre priser gör att fler plankar. Sämre konjunktur ger mindre pengar i plånboken och fler plankar (källa: huvudsakligen SL.se). Då är det lättare att blunda för det helt sjuka .
Tänk om kollektivtrafiken var gratis, då skulle ingen planka! Att CUF inte för fram ett enda vettigt argument mot nolltaxa är kanske inte så underligt för en organisation som normalt inte brukar ha någonting att komma med. Helt sjukt. På Planka.nu önskar vi också att Stockholmarna inte var tvungna att hoppa över spärren, eller Göteborgarna tvugna att planka på spårvagnen, men vi menar att det snarare är spärrens än den som hoppar över dens fel. Därför argumenterar vi för nolltaxa, som en lösning på det orättfärdiga avgiftssystemet som tvingar folk till plankning, och som en miljö- och fördelningspolitisk reform. För en välfungerande och effektiv kollektivtrafik.
CUF:s initiativ är att utmärkt tillfälle för oss att utrota en myt;
..och föra fram en bra idé:
Bra idéer är till för att spridas. CUF har därför kopierat vårt koncept rakt av. Hemsidan är snygg, precis som vår. Men idéerna känns lite torra och ogenomtänkta. Egentligen är det underligt att ett ungdomsförbund som CUF inte väljer att möter den realpolitiska verkigheten i kollektivtrafiken och deltar i arbetet för nolltaxa. Uppenbarligen gillar man inte plankning, men vi kan garantera att den kommer att existera så länge vi har ett avgiftssystem i kollektivtrafiken. Vi välkomnar därför CUF att också kopiera våra idéer!
Kommentera