Inom kort inleder SL åter tester med öppna spärrlinjer i tunnelbanan. Det är station Slussens norra entré mot Nacka/Värmdöbussarna och Saltsjöbanan som är utvalt som testområde. Rester av tidigare försök med öppna spärrlinjer finns fortfarande här och där i SL-systemet, bland annat i Globen och Bagarmossen. Samtidigt fortsätter SL att för dyra pengar investera i de nya giljotininspirerade sci-fi-spärrarna för att göra det så svårt som möjligt att passera spärrlinjen utan biljett, på andra stationer. Det kommer också att bli slut på konduktörfria vagnar i rusningstid på Lidingöbanan.
Frågan är vilka signaler SL vill sända till sina resenärer. Samtidigt som man rustar mot plankning på vissa stationer, är andra stationer helt öppna. Planka.nu vill lovorda försöken med öppna spärrlinjer som en billig lösning på spärrlinjeutformningen, och som ett steg mot en avgiftsfri kollektivtrafik. Samtidigt vill vi fördöma att man fortsätter satsa jättesummor på att hindra plankning och försvåra tillgängligheten på stationerna, en satsning som enligt SL:s egna siffror verkar kosta mer än förlusten plankningen orsakar. Plankningen fortsätter ändå, med skillnaden att SL kör sin ekonomi ännu mer i botten. Vi förordar tvärtom en avgiftsfri kollektivtrafik, där pengarna man tjänar in på att avskaffa biljetthantering och spärrar, tillsammans med en mindre skattehöjning, istället går till att täcka kostnaderna för att driva trafiken, som trots allt är SL:s huvuduppgift. Detta skulle både låginkomsttagare och samhället i stort tjäna på.
Kommentera