I senaste Mitt i Söderort (111025, upplagan för Bandhagen Årsta Enskede Högdalen) nås vi av den glädjande nyheten att avgiftsfri kollektivtrafik äntligen ska införas i Stockholm. Det finns dock en liten hake. Kollektivtrafiken kommer bara vara gratis för folk som har en eventbiljett till något arrangemang på Stockholmsarenan. Eftersom marken i Globenområdet är alltför dyr och en bristvara, så har Stockholms Stad och arenabolaget medvetet byggt få parkeringsplatser och hoppas därför att de flesta besökare ska åka kollektivt till arenan.
De boende i närområdet har nu blivit oroliga för en bilinvasion på deras gator och Stockholm Stad försöker då lugna grannarna till arenan med att det det nu plötsligt finns sätt att minska biltrafiken i tätbebyggda områden.
I de fallen kommer man att kunna parkera på andra platser, som exempelvis vid Stockholmsmässan i älvsjö och därifrån körs bussar i skytteltrafik till arenan, säger Helena Ågren, kommunikationschef för Stockholmsarenan. Att man inte bygger fler p-platser beror på henne att det skulle innebära mer biltrafik till området, vilket man vill undvika. För att få fler att välja kollektivtrafik samarbetar man med SL och tanken är att gratis kollektivtrafik kan ingå i evenemangsbiljetten.
Förutom att kollektivtrafiken görs gratis med en eventbiljett, så bygger man alltså upp ett system liknande infartsparkeringar, där folk kan ställa bilen och åka vidare med gratis buss som går i skytteltrafik mellan arenan och mässans talrika parkeringsplatser. Liknande lösningar brukar även användas vid evenemang ute i landet, som Vasaloppet som ett svar på stora trafikvolymer.
Enligt samma logik skulle alltså biltrafiken kraftigt kunna minskas i hela Stockholm om vi införde gratis kollektivtrafik samt ett system med infartsparkeringar i ytterområdena där människor kan ställa bilen och sen snabbt resa vidare in till stan.
Det återstår nu att se om SL gör gemensam sak med Stockholmsarenan, ännu är inget beslut fattat. Men alternativ verkar inte finnas, då det helt enkelt i en storstad inte går att bygga tillräckligt många parkeringsplatser.
Avgiftsfri kollektivtrafik är ingen omöjlighet, den är redan en realitet i vårt närområde som i Ockelbo, Mariehamn, och Kiruna. Nyligen beslutade också Avesta att gå samma väg då de upptäckte att kostnaden för att införa avgiftsfri kollektivtrafik för alla, bara var 20 000 kr mer än att införa det till bara ungdomar.
Så vad väntar Stockholm på? Uppenbarligen går det att införa för alla som lever i Eventstaden Stockholm, så det vore ju att föredra att det ska gälla alla medborgare i Stockholmsregionen.
Kommentera