– Säkerheten går före här. Vi gillar inte kontrollsystemet alls då det fortfarande finns många sätt att fuska och dessutom är det nästan omöjligt att läsa displaytexten, säger Kenneth Sjölander, facklig företrädare för Busslink.
Det är tragiskt, men föga förvånande, att SL:s avgiftspolitik leder till konflikter mellan resenärer och anställda i kollektivtrafiken. Att personalen i SL-trafiken måste kontrollera resenärernas färdbevis istället för att sköta sina jobb försämrar arbetsmiljön och kollektivtrafiken på många sätt. Våld, ökad stress, köer och minskad tillgänglighet är bara några av effekterna som det slutna spärrsystemet och SL:s avgiftspolitik för med sig. I vår rapport Till varje pris? pekar vi på hur öppna spärrlinjer skulle kunna vara ett första steg mot att minska våldet och de andra problemen i kollektivtrafiken, men i förlängningen så är nolltaxa det enda sättet att få bukt med denna problematik.
Läs mer
- Metro Nekades resa då anfölls chauffören
- Planka.nu Till varje pris?
Eller att alla betalar för sig och slipper tjafsa, så försvinner säkerligen våldet därmed. Öppna spärrlinjer bygger ju bland annat på detta, att folk betalar. Annars klart man behöver kontroller.
Hogge, Jag antar att det där med att ”alla ska göra rätt för sig” är ett politiskt förslag? Vi andra lever nämligen i en verklighet där upp till 12% snart beräknas stå utan jobb samtidigt som avgiftstrycket på kollektivtrafiken ökar. Nolltaxa skulle lösa det här problemet och hundratals våldsincidenter mot personal (eller av ordningsvakter, väktare och kontrollanter mot resenärer) skulle kunna undvikas.
Men det står ju inte att våldet gjordes av nån med fejk-SMS? Antagligen är det större risk för våld när någon betalt men inte släpps på för att det inte går att avläsa displayen ordentligt
Magnus: Det där vet vi ju ingenting om, varför skulle det vara STÖRRE risk om någon betalat? Det kanske är en likartad risk då displayen uppenbarligen inte går att läsa av både vid både falska och äkta biljetter..
Leonidas: är student själv och har varit det i 4 år, så jag vet hur det känns. Men det handlar om prioriteringar, de flesta studenter kan ju trots allt betala ett SL kort, särskilt nu när det är rabatt. Arbetslösa kan få hjälp från socialen. Andra cyklar eller har valt att bo nära jobbet och använder aldrig SL. Dra inte alla över en kam som att alla lever och tänker likadant!
Hogge, SL-kort ingår inte i socialbidraget längre, det har inte gjort det sen 2007. Och studentrabatten är ju bara ett skämt! Hur ska man ha råd att betala 2450 spänn precis vid terminens början utöver litteratur och kåravgifter och allt vad det är… Och det där med att folk väljer att bo nära jobbet. Visst jättegärna, tyvärr är det stor brist på jobb och den som vill ha ett förväntas vara beredd att pendla eller till och med flytta i princip hur långt som helst.
Ni individualister alltså.. och nu var det dessutom sakfel. Det handlar inte om att dra alla över en kam och tvinga alla att leva i kommunistisk diktatur. Det är en fråga om gemensamma prioriteringar för samhällets och i det här fallet även miljöns bästa – kollektivtrafik framför bil, skatter framför avgifter osv.