Storkontroll 21 okt 08 – rapport och bildspecial

Vi har fått in en rapport om tisdagens storkontroll:

”Idag var det återigen dags för storkontroll i Göteborg, den här gången vid hållplatsen Frihamnen. Storkontrollerna går till på så sätt att ett tjugotal kontrollanter står på samma hållplats i några timmar tillsammans med ordningsvakter och polis och bordar varje spårvagn som stannar vid hållplatsen. De kollar alla resenärers biljetter och ingen släpps av utan att först ha blivit kontrollerad.

Vare sig man har betalat eller inte kan det upplevas som ganska obehagligt att bli belägrad av ett gäng grobianer i uniform. Särskilt när dessa har en väldokumenterad historia av våld och hot mot både resenärer som inte har betalat och sådana som har det. även idag visade de upp prov på sina ”people skills” när de förde av en resenär från spårvagnen på ett väldigt brutalt sätt. De höll honom i ”polisgrepp” en lång stund på hållplatsen trots att han flera gånger skrek av smärta. Genom ett lustigt sammanträffande så var den här mannen mörkhyad, precis som mannen som blev misshandlad under storkontrollen vid Frihamnen för exakt ett år sedan.

Vi fick tillfälle att prata med en del förbipasserande av vilka ingen hade något positivt att säga om kontrollanter. De pratade istället om hur de ansåg att kontrollerna bara slår emot de som redan har det dåligt ställt och att kontrollanterna konsekvent går hårdare åt invandrare än ”svenskar”.

Avslutningsvis så känns det ganska talande att de flesta kontrollanter var väldigt snabba med att försöka dölja sina ansikten när de såg en kamera. Vilka andra yrkesgrupper skulle reagera på samma sätt? Att fota oss hade de däremot inga problem med.”

Vi uppmanar alla som är med om eller ser en sådan här storkontroll att varna sina vänner och bekanta, gärna via ett sms som de kan vidarebefordra till andra.

Läs mer:

En bild säger mer än tusen ord.

Här skapar vi en trygg stämning i kollektivtrafiken.
De ville inte gärna vara med på bild men oss fotade de gärna. är det för att brukas privat eller i arbetet, månntro?
En syn som kan få vem som helst illa till mods.
Kepsen över ansiktet.
Hej hej.
Grattis till ett väl utfört arbete i medborgarnas tjänst.

32 kommentarer

32 kommentarer på “Storkontroll 21 okt 08 – rapport och bildspecial

  1. Visst är är det många som ogillar biljettkontrollanter men jag tycker att ni ska lägga av med skitsnacket om rasism med tanke på att två tredjedelar av biljettkontrollen har utländsk bakgrund.Dom talar olika språk för att göra sig förstådda och förstå människor dom träffar på tågen, spårvagnar ,bussar samt färjor. Sen får ni faktiskt tolka det som ni vill men så är det!

    Det har aldrig handlat om övervåld, väldigt märkligt att ingen reagerar när resenärer attackerar BK, spottar på dom, kallar dom könsord, river och slåss, INGEN av er duktiga typer reagerar då !

    Någonting måste ni väl sysselsätta er med på dagarna,tragiskt!

    själv tycker jag att det är skit bra med kontrollanter och jag tycker även att dom är trevliga och lugna , snygga också så vad gnäller ni om?ja förutom han tjockisen !

    GET A LIFE LOOSERS!!!

  2. >>det du

    Det handlar visst om övervåld: men det utesluter inte att biljettkontrollanterna också drabbats. Upptrappning av kontroller och högre avgiftstryck leder till ökat våld mot kontrollanter OCH resenärer. En så kallad våldsspiral. En avgiftsfri kollektivtrafik minskar däremot våldet.

  3. Hej Intresserad! Det låter jättehemskt att du inte har råd med mat, men då får du söka socialbidrag. Åkkort ingår däremot inte i socialbidragsnormen så då kan du gå med i planka.nu istället. Välkommen till organisationen!

  4. Fy fan vilka fegt och alltid flera mot en resenär och då liksom inte 2 mot en, utan 5 eller ännu fler mot en (oftast klenisar som känner sig så modiga flera mot en) – ÖÖÖÖRK.
    Dessutom suktar dom nåt ini helsike efter att sätta dit folk
    – det är ju inte ens lönsamt med 10 st som spenderar typ en halvtimme på stå trakassera en resenär och sedan vänta på polis etc. Under den tiden hade dom troligen kunnat få fler som skriver på böterna nästan frivilligt (utan att tjafsa) – det är patetiskt det dom håller på med

    Dessutom om dom hindrar ressenärer från att gå av vagnen under tiden dom tjafsar med några få resenärer – kommer det bli stora förseningar och köbildning i trafiken då vagnen inte kan åka och hindrar bakomliggande vagnar från att komma fram till hållplatsen – vilket osakar ännu mer kostnader och irritation.

    En bra sak ni kunde ha vid dessa kontroller är folk som står vid hållplatsen innan kontrollplasten i båda riktningar och ropar i dörrarna till resenärerna eller håller upp en stor skylt som syns tydligt inifrån vagnarna att det är razzia vid nästa hållplats

    Verkar som Göteborg tagit efter dumheterna som pågick här i Stockholm 2004-2006 nu (pågår väl endel fortfarande men man har ju inte hört lika mycket rapporteras nu som då) – fast detta utförande är t o m värre eftersom man har väldigt svårt att undvika dom (som tur är funkar inte denna metod lika bra på tunnelbana och pendeltåg, eftersom dom är så långa och har många dörrar)

    Skulle jag varit förare på vagnen skulle jag informerat resenärerna om jag vet om det själv, annars skulle jag bara dragit förbi hållplatsen när jag ser ”fegis-gänget” och stannat vid nästa istället (och sedan informerat resenärerna varför) :-)

  5. @C20

    Menar du allvar? Anser du verkligen att det något sätt skulle vara ”fegt” att vara flera mot en? Om biljettkontrollen hade kört på din linje så skulle de anställt 2 meters bolamonster med bakgrund inom t.ex. MMA. Hade det varit mer rättvist då? Detta handlar säkerhet. Dessutom slipper kanske fler resenärer undan åtal för bl.a. våld mot tjänsteman genom att inte få möjlighet att slåss? Vilken vettig person slåss med 5 pers för 1200 kr? Att kontrollanterna slänger bort tiden med att vakta en resenär tills polisen kommer har inget med lönsamhet att göra. Snarare är det nog så att de vill jävlas med den personen som jävlas med dem.

    Det där med kö-bildning har du såklart inte riktigt rätt om heller. Vänd dig till västtrafik eller skicka ett mail till Spårvägen och fråga…

    Om du hade varit förare och kört förbi hållplatsen hade nog något av följande hänt: 1. Arga resenärer som betalat för sig och ville gå av vid just den hållplatsen hade konfronterat dig, dels direkt men också genom att ringa till din arbetsgivare och klaga. 2. Eftersom det står trafikledare och arbetsledare på hållplatsen du precis körde förbi kommer detta till deras kännedom. Oavsett vad du tycker som förare så har du en skyldighet att stanna, inte minst för de resenärer som vill av vagnen. Dessutom hade ditt beteende troligen utmynnat i en erinran eller varning från din kära arbetsgivare. Dra på dig ett par sådana och du står utan jobb.

  6. Jag menade att dom använder fega metoder för att kränka resenärer – och ”2 meters bolamonster med bakgrund inom t.ex. MMA”
    – jag tror inte direkt att det kommer vara nån lätt sak att få tag på såna som dom vill förnedra sig att jobba som biljettkontrollanter (och ja det skulle vara fegt det också).

    Och det är nog snarare så att fler personer blir åtalade för våld mot tjänsteman eftersom incidenter som kanske normalt inte blivit särskilt våldsamma, men leder till att en plankare kommer undan nu blir till stora bråk istället.
    Man borde göra något åt grundproblemet istället – ”ocker-priserna” i kollektivtrafiken. Kontrollerna är ju inte ens lönsamma, t ex här i Stockholm gjordes nyligen beräkningar att kontrollanterna drar in 8 miljoner men kostar 40 (hörde att även Västtrafik går back på sina kontroller – vet dock inte hur mycket) – vad är det för ekonomi?

    Ja du bekräftar precis anledningen till problemet ”Att kontrollanterna slänger bort tiden med att vakta en resenär tills polisen kommer har inget med lönsamhet att göra. Snarare är det nog så att de vill jävlas med den personen som jävlas med dem”. Längtan att ”sätta dit” är t o m viktigare än lönsamheten.

    Köbildning blir det automatiskt eftersom bakomliggande vagnar inte kan komma fram till hållplatsen eller passera där – eller är du så dum att du tror spårvagnar kan väja :-)
    Alternativt får man köra enkelspårsdrift förbi den stående vagnen vid ett långt uppehåll, vilket också leder till kapacitetsbrist och köbildning – speciellt om trafiken är tät.

    Och nej, jag jobbar inte som förare – men om jag hade gjort hade jag gjort så. Man behöver bara göra det en gång, eftersom på vägen tillbaka när man kör åt andra hållet, skulle man veta om kontrollen och ropa ut i högtalarna vid hållplatsen innan så plankarna kan gå av.

  7. …förresten du som tycker dom är så ”icke fega” – vad har du för förklaring till detta beteende då.

    ”även idag visade de upp prov på sina ”people skills” när de förde av en resenär från spårvagnen på ett väldigt brutalt sätt. De höll honom i ”polisgrepp” en lång stund på hållplatsen trots att han flera gånger skrek av smärta”

    Och detta är ju liksom inte första gången

    http://www.youtube.com/watch?v=XmH-hz2ssV8&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=ddUAW946dnc&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=IhOdsLrcZzM&feature=related

  8. @C20

    Jag kan börja med att berätta att jag har en viss insyn i biljettkontrollens verksamhet, då jag har en släkting som arbetar där. Ibland pratar denna släkting och jag om arbetet, de senaste dagarna har det blivit mer av den varan.

    Vilka metoder anser du vara ok att använda då? Vad har du för koppling till Gbg förresten? Vet du hur det ser ut här? Du har ingen aning om hur många det är som kan tänka sig att ”förnedra” sig som biljettkontrollanter. Kolla upp hur många som söker när det anställs nya.

    Enligt min släkting så tar fler våldsamma personer chansen att försöka slå sig fria när det bara är två kontrollanter närvarande. Återigen, du tror väl inte att det är särskilt många som bråkar med fem pers? även om det ser ”dåligt” ut är det en säkerhetsfråga. Vem vet vad människan du har att göra med är kapabel till? Riktigt ”förnedrande” hade det varit om kontrollanterna utförde en skyddsvisitation vid envarsgripandet också…

    Ditt tjat om lönsamhet går inte ihop. Enligt släktingen finns inga sådana uttalade mål från ledningens sida. Som med många andra liknande arbeten så är biljettkontrollen mål att minska fuskåkningen. Hur de uppnår de målet är inte skrivet i sten. Kontrollen skall inte vara lönsam på det sättet. De skall inte dra in motsvarande vad verksamheten i sig kostar i tilläggsavgifter. Snarare skall den se till att människor betalar sina biljetter från början. Vad hade hänt om man konsekvent backade från de jobbiga ärendena? Enligt släktingen är en del av problemet att det finns en viss inkonsekvens inom biljettkontrollen där vissa släpper när det börjar bli jobbigt. Detta leder till att om man bara är tillräckligt jävligt/hotfull så klarar man sig alltid. Vad är det för samhälle att leva i?

    Spårvagnarna kan självklart inte väja… men uttalandet om köbildning är fortfarande inte korrekt! Vad vinner du på att kalla mig dum? Du känner inte mig och har ingen aning om vad jag sysslar med. Storkontrollerna utförs på dag/kvällstid, dvs normalt under lågtrafik. Antalet spårvagnar så passerar hållplatsen där kontrollen står är då inte så många så att kö uppstår. Kontrollen går snabbt och sen kör vagnen som vanligt.

    Vad hade du gjort nästa gång du såg biljettkontrollen då? Att göra sådana saker leder garanterat till att du blir av med jobbet.

    Dina exempel från Stockholm är inte så applicerbara i Gbg. Kontrollanterna här har andra förutsättningar för sitt uppdrag, de arbetar därför på olika sätt och har garanterat olika kulturer inom sina respektive organisationer. Om du kollar på bilderna så ser du att det inte är kontrollanterna som håller fast mannen. Det är ordningsvakter från ett bolag som Västtrafik har avtal med. Vidare kan du på bild se en polis stå inte ens en meter från mannen. Personen i fråga bara hade hållt sig lugn så kan jag nog lova att ingen hade rört honom. Du/ni vill gärna få det till att ett övergrepp begås men vad gör du själv om du blir attackerad. Slår du tillbaka eller försöker du hålla fast personen så att personen kan bli lagförd?

  9. @C20

    Jag håller förresten med om att biljettpriserna bör sänkas för dem som har det sämst i samhället, studenter m.fl. Helt avgiftfri tror jag dock inte att den någonsin kommer att bli.

  10. Hm… är det inte ordningsvakten som håller i killen? De har ju andra befogenheter än biljettkontrollanter. Min gissning är att de har dragit av honom spårvagnen och inte biljettkontrollanter.

  11. Jo på bilden är det ju vakterna som håller i honom och jag menar inte nödvändigtvis att det är fegt att hålla fast honom, även om man är flera som gör det – men det är när dom flera stycken använder övervåld (ex. de höll honom i ”polisgrepp” en lång stund på hållplatsen trots att han flera gånger skrek av smärta) som det är fegt.

    Dock är det ju priserna och orättvisan som är grund-problemet – så länge vi har ocker-priser kommer vi få stå ut med bråk i kollektivtrafiken, både från resenärerna och kontrollanterna.

    Här i Stockholm är ca 50% är redan skattefinasierat och av biljettpengarna används ca 25-30% bara till att upprätthålla biljettsystemet – vilket gör att slipper man biljettsystemet skulle den skattefinansierade delen inte behöva fördubblas, utan bara ökas med ca 70-75% för att upprätthålla nuvarande standard på trafiken (skulle den ändå fördubblas räcker pengarna till en stor utökning av trafiken för att täcka upp endel av det ökade resandet)

    Vet dock inte hur siffrorna ser ut i Göteborg, men jag kan tänka mig att rätt mycket pengar slängs bort på biljettsystemet där också.

  12. Tycker biljettkontrollen gör ett suveränt jobb, utan dom hade det varit anarki på västtrafiks fordon,gratis kollektivtrafik är en ren fantasi. Tänk vad billigt det egentligen är, 25 kr och du får åka hur mycket du vill i 90min i gbg, annat va det för 6 år sen då du köpte biljett men den gällde bara på den vagnen du satt på och den riktningen , åkte du fel var du tvungen att köpa en ny biljett, så va fan gnäller ni om. Man ger er lillfingret och ni vill ta hela handen. Vi bor i ett jävligt bra land där det finns mycket frihet och möjligheter, bara gnäll hela jävla tiden, hade kollektivtrafiken varit gratis ,då hade ni gnällt oxå. Ni ska bara veta hur bra vi har det egentligen. Åk ner till Serbien tex, hade ni betett er på samma sätt där hade ni åkt på rejält med stryk varje dag tills ni lär er att respektera alla individer oavsett vad dom jobbar med, vara glada för det ni har, och njuta av livet istället för att göra livet surt för hederliga medborgare. In med mer rättigheter hos både polis och myndighetspersoner.

  13. @Serben

    Du är rätt gnällig du också. Vi lever också i en samhälle där de höjer avgifterna på kollektivtrafiken oavsett om man röstar på sossar eller moderater. Nu är det dags för ändring! Det är inte bara att nolltaxa är bra, det är att avgiftssamhället oss kostar miljoner och åter miljoner per år. Och säkert skulle vi få mer stryk i Serbien och kanske ännu mer i en diktatur som Saudiarabien för att vi är emot politikeretablissemanget. Men det är knappast en anledning att ge upp.

  14. 315 kr är ju inte så farligt dyrt, men det är bara i centrala Göteborg det gäller – så fort man åker mer än kanske max nån mil från centralen så passerar man en zoongräns och måste betala mer.

    Priserna sticker snabbt iväg bara man åker en liten bit utanför stadskärnan.
    http://www.vasttrafik.se/sv/Priser–kort/Vara-olika-fardbevis-och-biljetter/omradesladdningar/Goteborg-/

    Dom gör verkligen ett toppenjobb när det gäller att göra det lönsamt att ta bilen istället, eftersom priset ökar så mycket med avstånden (för dom som redan har en bil och ändå betalar dom fasta kostnaderna, blir det billigare att använda den) – annars är det ju långresorna som verkligen brukar vara billigare kollektivt.

    T ex åker man Göteborg-Borås kostar troligen över 100 kr (vilket är dyrare än bil) för att få åka med en seg buss som i bästa fall kommer upp i 98 km/h på motorvägen (dom är spärrade till det)
    – snacka om att utnyttja oss som inte har råd med bil :-(

    51 min tar det med buss med buss enl Västtrafiks reseplanerare och typ 20-25 min med bil (om man drar på lite) :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=eRZuFFd4BuE&fmt=18

  15. C20:
    Du tycks ha pengar till en bil. Kan jag få den? Jag har nämligen inte råd, det är inte mer än rätt, tycker jag.

  16. Nej, jag har tyvärr inte heller pengar till en bil – men jag menar att har man det och ändå betalar dom fasta kostnaderna, så blir det billigare att använda den än att åka med västtrafiks bussar, även på lite längre sträckor.
    På videon åker jag med en kompis.

    När jag väl får råd med bil (för nån gång ska man väl ha det), kommer jag skippa alla dom jobbiga kollektivtrafikresorna.
    – t ex på helgen, när man måste åka med SL:s korta, fulla tåg (som är korta bara för att det är helg, oavsett hur många som åker) och bussresor, eftersom busschaufförerna kör som sniglar.

    Det är roligt att åka/köra bil, men jag tycker ändå att det vore bra med nolltaxa, oavsett om jag skulle haft råd med bil. Jag gillar tåg också.

    Ibland är kollektivtrafiken skönast att åka ändå, inte minst då långsam trafik också kan vara ett gissel (då går det ofta snabbare att ta tåget).
    T ex Bro-Kungsängen som jag åker ofta, är hopplös – eftersom det är svårt att köra om och gott om ”vägsniglar” på den vägen.
    även när det är fritt är det svårt att slå pendeltåget (tågen är faktiskt helt ok – X60 får köra 160 km/h på den sträckan), det är dock roligt att åka bil där, om man inte hamnar bakom en ”vägsnigel” :-)

    även när man åker in till stan, är det ju ofta sölig trafik. även en polare som har råd med bil, brukar ofta ta tunnelbanan när han ska till innerstan numera.

  17. Jag funderar faktiskt på att ta mig ett jobb som kontrollantspion.

    Dvs, jag kommer att håla lite koll på olika t-banestationer i Stockholm för att se var det finns många kontrollanter. Sedan skickar jag sms till vissa kontaktmän som informerar vidare. Här kommer ett exempel:

    Kontrollant siktad vid Hallonbergen. Tag er i akt.-

    Gör man på mitt sätt slipper man att det går som det gick för killen från Rinkeby som plankade till Stockholm för att köpa rakblad. När en kontrollant kom på vid Stadshagen blev killen så rädd att han tog ett rakblad och skar upp handleden. Han överlevde som tur var, det var han själv som berättade det för mig.

  18. Fråga: varför åka in till Stockholm för att handla rakblad?
    Följdfråga: varför skära upp sina handleder?
    Slutsats: killen behöver psykiatrisk vård.

  19. Intressant läsning om biljettkontroller. Jag tycker agerandet ser mycket bra ut av kontrollanterna och att kontrollera samtliga resenärers färdbevis innan vidare färd ger ett seriöst och rättvist intryck åt samtliga resenärer. Tråkigt däremot att biljettkontrollanterna tvingas ha ordningsvakter med sig, och att dessa måste gripa in när en resenär inte vill göra rätt för sig. Det är också tråkigt att läsa rasistiska kommentarer från planka.nu:s skribent som anser det vara diskriminering att invandrare oftare ”drabbas” av biljettkontrollanterna. Varför skulle ett ingripande inte bero på slumpen, försök av personen att gå iväg eller att kontrollanterna kan känna av resenärens uttryck?

  20. Viktor:
    Vad i kontrollanternas agerande är det du tycker är ”mycket bra”? Och vad är det som skulle vara rasistiskt med att konstatera att diskriminering förekommer i det här sammanhanget liksom på så många andra ställen?
    Vad som däremot är tråkigt är din oförmåga att se bortom din egen situation. Kontrollanterna finns för att alla vet att en stor grupp människor idag inte har möjlighet att köpa biljett. Det handlar inte om ovilja att göra rätt för sig utan en ekonomisk oförmåga att göra det i nuvarande finansieringssystem.

  21. Om folk betalar för sig så slipper de att åka fast..
    Den matematiken måste väl alla förstå??

    Och vinsten av aktiva kontroller i Sthlm är,
    Guljackorna kostar ca 20 miljoner om året och deras närvaro ökade intäkterna med 180 miljoner.

    Om jag som privatperson tycker att plankare gör mina biljettpriser dyrare genom att använda tjänsten utan att betala så kan jag starta en organisation som heter
    spöa-plankare.nu, för det är precis de ni håller på med här!
    Uppviglar till brottslig verksamhet!!
    Ni har inte bara rättigheter, även skyldigheter, men ni är såna små skitungar som bara bryr er om era egna övertygelser och kör över så många som möjligt för att få er vilja igenom.
    Samma retorik som en femåring med trots…

    Kamma till er och skaffa ett jobb!!

    Om ni fortsätter att utvecklas kommer priserna att gå upp, för ni saknar totalt konsekvens-tänkande!!

    Men vi alla andra som betalar för oss kan ju trösta oss med att ni som alla andra vänster och extremhöger-aktivister kommer att växa upp en dag och förhoppningsvis bli människor ni med, fast då har ni troligen hunnit kosta staten några miljoner på socialbidrag, plankningar, skadegörelse och misshandlar….

    Som sagt, ni saknar förmågan att se konsekvenserna över ert handlande. Dra ert strå till stacken eller förbli segregerade, ni bestämmer.

  22. Västtrafiks kontrollanter är dom största svinen som finns.Jag hatar dom jävlarna.ända sen första gången jag åkte fast i åttonde klass.Det var för 23 år sen ca och jag var i 13-14års åldern,kavat som man var så uppgav jag inte mitt namn och det blev ett jävla liv på kontrollanterna så dom kallade på polis som hämtade mig och körde hem mig till morsan.Det har skurit sig fler gånger med dessa apor.Några år senare var det dags igen.Jag och en kompis hade varit istan,druckit några öl,haft skoj.Och som vanligt så blev det vagnen hem.Och så blev det biljettkontroll mellan Redbergsplatsen och Ejdergatan,varken sig kompisen eller jag hade betalat.Hade ingen större lust att tjafsa med dom så jag tog upp mitt id kort och lämna till apan i grön jacka.Men i samma sekund hade vagnen stannat på Ejdergatans hållplats och min kompis tog ett raskt kliv och försökte sticka.Efter honom far sju kontrollanter,den ena med mitt id kort så jag hoppar efter.När vi kommer av vagnen ser jag att två kontrollanter som står över min kompis och matar in den ena efter den andra knytnäven.Dom hade ju redan övertaget så varför slå mer kan man undra.Så utan att tveka så hoppar jag rakt in och försöker få dom till att sluta,men det resulterar bara i ännu mer övervåld,och det tar ca en halv minut så hade jag två stollar över mig med,varav den ene håller mig runt halsen och skriker,-Om du så mycket som rör dig bryter jag nacken av dig,fattar du det din jävla idiot!!
    Polisen kom,två kvinnliga sådana,och halvvägs ner till stationen började dom asgarva och den ene säger. -Vad fan gjorde ni där borta igentligen? Det såg ju ut som ett slagfält när vi kom.
    Kontrollanterna anmälde oss givetvis och rubriken blev,Våld mot tjänsteman och olaga hot.
    Men både han och jag var blåslagna så vi gjorde en motanmälan.När det hade gått några månader fick jag ett samtal från Spårvägen ”som dom hette då” som frågade om vi kunde komma ner till dom och utreda saken.Och det gjorde vi och överenskommelsen blev den att om vi lade ner vår anmälan mot dom så skulle dom inte gå vidare ärendet.Och så blev det,några veckor senare fick jag ett brev från åklagarmyndigheten att brott ej kunde styrkas och att det hade avslutats.
    Då kan man undra,vad hade hänt om vi inte gjort en motanmälan?? Då kanske dom inte hade varit så tillmötesgående.? Vem vet.
    Faktum kvarstår: Dom är otrevliga som fan och luktar skit!!!

  23. Generellt sett tycker vi att man alltid ska vara så lugn och trevlig som möjligt när man träffar kontrollanter, väktare, ordningsvakter eller polis. Ingen vinner på en hätsk debatt ”ute på fältet”.

    För hjälp med polisanmälan eller juridisk rådgivning hänvisar vi till ”Kollektivtrafikombudsmannen”:http://kto.se

  24. Det vart storkontroll vid Belleve idag (29 juni) runt 11 tiden. Såg ett gäng när jag åkte förbi. Dom stod på spårvagnshållplatsen mot stan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.