DN publicerade en fin intervju med två grymma högstadiekids i lördags som vi bara måste återge några delar av. Nedan är det som handlar om planka, men hela artikeln är kul att läsa.
Saxat ur artikeln
Hon har satt i system att inte betala när hon åker tunnelbana och pendeltåg i Stockholm. Hon gör det av politiska skäl, säger hon.
– Politikerna snackar om hotet mot klimatet och uppmanar folk att åka buss och tunnelbana. Men det blir bara dyrare och dyrare. Jag tycker att det ska vara gratis att åka buss och tunnelbana i stan. Det skulle också göra att det blir mindre bilköer.
Men om alla plankar och inte betalar sina biljetter blir det ju mindre pengar att satsa på bra kollektivtrafik. Eller hur?
– Många reser kollektivt för att åka till jobbet, plugget, sjukhus eller för att hälsa på sina kompisar. Att åka buss och tunnelbana måste vara billigt, det gynnar dem som inte har så mycket pengar.
Angelica är med i organisationen Planka.nu som har gemensamma bötesfonder för att underlätta för plankare.
Skulle du vilja att bilister som medvetet kör för fort, parkerar fel och bryter mot lagen hade gemensamma bötesfonder?
– De har råd att betala sina egna böter. Sedan är det bilismen som skadar miljön, inte bussar och tåg.
Varför tror du att Planka.nu har flest anhängare bland unga?
– Folk är så upprörda över oss som åker gratis buss och tunnelbana. Men själva kan de skattefuska och lura till sig en massa pengar. På en middag berättade pappa att vår sommarstuga renoverats av polska byggjobbare som fick betalt svart. Vad är det för moral?
Vad är det för grymmt med att snatta, planka och dricka folköl när man går på högstadiet. Förstår ni inte att dom kanske kommer börja att prostituera sig och ta heroin, senare när de går på gymnasiet.
Men Benis, nu överdriver du allt.
Fattar inte hur man kan jämföra planka med att snatta
Företag som säljer varor konkurrerar med varandra, vilket ger lägre priser och bättre kvalite, större utbud etc. Stjäl man varor från butiker, förstör man ju mest och gör att saker blir dyrare – så länge man inte ska skattefinansiera allting (skulle ju inte vara möjligt att genomföra). Det var ju dessutom inte bara mat dom stal i artikeln heller, utan dyra kläder o likn.
När det gäller kollektivtrafiken däremot sitter några få entrepenörer och driver ut vinst på allmänna intressen.
Det skulle dessutom vara oerhört svårt att skapa en marknad med kollektivtrafiken – det finns inte plats på vägar och spår, om många företag körde sina egna bussar och tåg (t ex pendeltågen går redan på banans maxkapacitet genom centralen). Det är också svårt att driva lönsam kollektivtrafik till bra priser, eftersom driftkostnaderna är förhållandevis höga – samtidigt som väldigt många har nytta av och är beroende av denna.
Ungefär 50% är redan skattefinansierat – det skulle inte vara svårt att finansiera resten heller. Sen – hur många andra företag satsar 1/4 av inkomsterna för att ta betalt på nytt? 25% av det man betalar går i princip bara rakt ner i papperkorgen – bara för att upprätthålla biljettsystemet och biljetthanteringen. Det finns gott om information på denna sida om hur mycket som slängs bort på biljetthanteringen – då är dessutom inte SL access inräknat heller, vilker kostar drygt 600 miljoner att införa.
I princip är det alltså bara ca 25% till av kolletivtrafikens nuvarande kostnader som behöver skattefinansieras.
C20:
Om 50% betalas med biljettforsaljning och 25% av biljettintackter gar till biljettsystemet sa gar ju 12.5% av den totala kostnaden till biljettsystemet. Alltsa maste ytterligare 37.5% av den nuvarande kostnaden skattefinansieras.
Jo, jag slarvade lite med uträkningen där :-(
Det är ju dock iallfall betydligt mindre än en fördubbling av den skatteintäkterna som skulle behöva göras för att täcka nuvarande kostnader.
Klockrena argument!