Efter prissänkningarna av färdbevisen i Göteborg på 25% i slutet av Augusti har resandet ökat kraftigt rapporterar Sveriges Radio.
10% fler månadskort har sålts, resandet på pendeltågen har ökat med över 20%. Allt som allt en total ökning med 5% på pendeltåg, båtar, bussar och spårvagnar.
Hur detta har påverkat biltrafiken, då fler väljer att resa kollektivt av ekonomiska skäl, anges inte i artikeln, vi kan bara gissa. Men vi vet att prissäkningar i kollektivtrafiken är positivt för klimatet, stadsmiljön och privatekonomin.
I Stockholm höjs priserna istället kraftigt och trängselskattesystemet har stympats vilket gjort att de positiva effekterna av det har minskat. Frågan är när Stockholms landstingspolitiker ska följa Göteborgs positiva exempel istället för att bedriva bakåtsträvande politik som gynnar bilister, rika och miljöförstöring.
Läs mer
- Sveriges Radio Kollektivresandet ökar
kan de inte sänka priseran i stockholm oxå, om de ser att fler köper SL kort…
men detta påverkar inte planka för det är ändå högt pris och dyrt för många…
jag hatar SL, fyyy
”Hur detta har påverkat biltrafiken, då fler väljer att resa kollektivt av ekonomiska skäl, anges inte i artikeln, vi kan bara gissa.”
Om bilåkandet inte påverkas, är sänkningen sämre för klimatet och stadsmiljön…
>>Någon
Bilåkandet brukar påverkas, men antagligen är det effektivare att kombinera en taxesänkning med någon form av biltull. Hursomhelst så är det glada nyheter för kollektivtrafikanterna med sänkta taxor!