Fjärde gången gillt. Efter den första storkontrollen kunde vi bara dela ut flygblad en vecka senare. Vid de två följande kontrollerna observerade och dokumenterade vi, med efterföljande flygbladsutdelningar . Den 13 /11 genomförde Västtrafik sin fjärde storkontroll, och den här gången hade vi möjlighet att agera.
Stora grupper av kontrollanter hade iaktagits i stan så vi misstänkte att något var på gång. Tidigt på morgonen samlades vi för att försöka ta reda på vart kontrollen skulle genomföras. Kontrollanterna utnyttjade inte kollektivtrafiken utan tog en egen buss till Bellevue, med en bil från det lilla lokala vaktbolaget City Security i släptåg. Snabbt var vi på plats två hållplatser innan, där vi ropade in i vagnarna och informerade om att det var razzia längre fram. Folk var väldigt positiva, tackade och gjorde tummen upp. Ganska snart kunde våra observatörer kring razzian notera hur antalet personer som bötfälldes föll från 5-8 per vagn som det varit tidigare gånger till 1-3 stycken.
även Västtrafik anade ugglor i mossen, och inte mindre än tre gånger tillkallades polisen till olika ställen för att folk sitter i bilar och tittar eller folk skriker in i spårvagnarna . Tredje gången samma polispatrull var tvugna att rycka ut kändes det som att de var ganska trötta på kontrollanternas lipande.
Förutom kontrollanternas avbrott för 10-fika på en parkeringplats på Kortedalavägen så rullade allt på. 11.45 packade de sig in i bussen igen och åkte tillbaks till Drottningtorget.
Det var ganska enkelt att sabotera deras spårvagnsrazzia när allt kommer omkring. Ett tiotal personer med banderoller och höga röster fick de allra flesta att stämpla eller hoppa av. Enligt västtrafiks hemsida var det 7% som som plankade när de hade sin storkontroll från Angered, den senaste från Bellevue så var siffran bara 3,81%. En siffra som Västtrafik verkar missnöjd med och kommenterar siffrorna på sin sida såhär: - Vår erfarenhet är att fuskåkningen är större ju senare på dygnet resan görs. Nu bekräftar dessa mätningar just detta. Nästa år ska vi göra fler kontroller på eftermiddagen och även göra mätningar på kvällen.
Kom ihåg att Västtrafik har ingen laglig grund för att hindra oss, och man kan ifrågasätta om deras ordningsvakter kan åberopa PL§13 som de gjort mot våra fotografer vid tidigare razzior då inte ens polisen bemödade sig om att göra det. Vi är mobila och uppfinningsrika vilket är vad vi utnyttjar.
Som alltid är det Flygbladsutdelning en vecka efter storkontrollen, nästa blir alltså i Bellevue, tisdagen den 20/11 kl 15.00. Vi ses där.
Kärlek. Fan vad bra! Alla borde organisera sig i ponnybrigader.
Så jävla bra..
mm, lite bättre koll på kontrollanters varanden i Sthlm vore något. tänk en sms-tjänst dit man kunde skicka varningar som sedan skickades vidare till prenumeranter, dvs plankare.
kanske lite för enkelt att förvirra ett enklare system (som bara tog emot och skickade vidare) genom spam men att få heads up om varomkring det finns kontrollanter vore super sweet.
några smarta programmerare där ute?
Fan vad schysst, har funderat på detta själv. Om jag läst detta tidigare så skulle jag åkt in till stan igen för att förhindra andra att åka fast.
TACK! Så dumt att man måste pröjsa så MYCKET i kollektiv.. <3
- Vår erfarenhet är att fuskåkningen är större ju senare på dygnet resan görs. Nu bekräftar dessa mätningar just detta. Nästa år ska vi göra fler kontroller på eftermiddagen och även göra mätningar på kvällen.
Skulle vilja se vilka kontrollanter som skulle våga jobba efter midnatt utan risktillägg och skyddsutrustning…
Detta är ju skitbra – vi borde ta efter det här i Stockholm.
Tidigare en gång när det var en razzia vid T-centralen satte jag upp lappar som varnade folk som kom från tågen och var på väg upp.
Det där med en SMS tjänst vore perfekt.