Nolltaxa i Kalmar län?

I Kalmar län har en diskussion om avgiftsfri kollektivtrafik blossat upp sedan en mycket klok busschaufför tröttnade på det ständigt krånglande biljettsystemet inom KLT (Kalmar länstrafik).

“Hade jag fått bestämma hade kollektivtrafiken hamnat på skattekontot. Då hade vi sluppit hela den här biljettcirkusen”

Så säger Roger Eriksson, chaufför på Nilsbuss, som kör för KLT till lokaltidingen Dagens Vimmerby.

Läs ”Dysfunktionellt biljettsystem leder till osäker arbetsmiljö” (även Dagens Hultsfred/Västervik/Kalmar).

Roger har tröttnat på det ickefungerande biljettsystemet och han och hans kollegor har även börjat släppa på folk gratis när systemet krånglar:

“Man kan ju inte neka någon att åka med när det är biljettsystemets fel.”

Biljettsystem orsakar alltså inte bara krångel för resenärerna, utan även för chaufförerna. Dessutom skapar det konflikter mellan resenärer och personal, när irritation, stress och anklagelser om fusk skapar osäkra och potentiellt farliga situationer. Vi har skrivit om det tidigare men i kommenterar även i detta fall i lokaltidningen:

Avgiftssystemet är idag både en tröskel för att välja kollektivtrafiken och skapar onödiga konflikter när det inte fungerar, när det blir missförstånd eller när folk inte har råd. Man lägger stora resurser på krångliga och dyra biljettsystem, inklusive kontrollapparat, som egentligen bara har funktionen att hindra de som inte har råd att åka med kollektivtrafiken. Avgifterna har en avskräckande effekt, och gör också systemet mer sårbart, vilket blivit tydligt under pandemin.

Hela vår kommentar här: Avgift för kollektivtrafik – ”En tröskel som skapar konflikt”

Där nämner vi även en fråga som var uppe i kommunfullmäktige i Västervik förra året, nämligen om att införa avgiftsfri kollektivtrafik i kommunen på vinterhalvåret. Förslaget lades av Vänsterpartiet i Västervik. Kommunstyrelsens förvaltning gjorde då en utredning där man menade att biljettintäkterna för linjerna inom kommunen låg på 3,6 miljoner kronor. Det är alltså en väldigt liten summa som skulle behöva täckas upp med gemensamt finansierade skatteintäkter, om bara den delen skulle bli avgiftsfri. Men även om hela KLT-trafiken skulle skattefinansieras skulle det bli billigare för alla utom de med de högsta lönerna jämfört med att betala för ett månadskort idag.

Frågan om nolltaxa i Västervik avfärdades tyvärr bland annat med hänvisning till en rapport från K2 vars felaktiga slutsatser tyvärr fått stor spridning. K2-rapporten hade tittat på internationella exempel på nolltaxa, men förtfattarnas ingångsvinkel tycks ha varit att försvara den finansieringsmodell som råder i Sverige idag. Därför har de i slutsatsen formulerat sig på ett sätt som inte har stöd i rapporten kring riskerna för överflyttning av gång- och cykeltrafik. Vi har kontaktat dem om detta, de höll då med och formulerade delvis om sig. Men Samhällsbyggnadsenheten i Västervik hann tyvärr bara läsa den tidigare sammanfattningen inför sitt avslag.

Nu ska KLT byta ut sitt krångliga biljettsystem, igen, och är beredda att lägga minst 24 miljoner kronor på en femårsperiod för detta. Vi citeras även kring detta i lokalpressen, där chefen på KLT dock verkar misstolka en del av det vi säger.

https://www.dagensvastervik.se/nyheter/e/100803/klt-byter-biljettsystem-igen-for-24-miljoner-kronor/?desktop=true

Standardargumenten om att avgifterna är politiskt beslutade och att det även är dyrt på andra ställen används mot nolltaxa av KLT-chefen där. De är lätta att bemöta. Vi kan lika gärna politiskt besluta att finansiera kollektivtrafiken gemensamt efter inkomst och förmåga, och att något är dyrt även på fler ställen betyder inte att det måste vara det överallt.

En kommentar

En kommentar på “Nolltaxa i Kalmar län?

  1. Med lite tur så kommer avgiftsfinansierad kollektivtrafik bli svårare att driva redan om några år.
    Det eftersom redan nu är det sådär 50% av nybilsförsäljningen som är elbilar och laddhybrider – och andelen elbilar i bilparken ökar fort. En elbil kostar bara ca 1/6 att köra jämfört med bensin.
    Vilket gör att för nästan alla oss som vill äga en bil och sen får möjlighet att köpa eller leasa en elbil (och därmed betalar dom fasta kostnaderna) kommer det bli dyrare att åka kollektivt än att ta bilen.

    T ex min morsa leasar en Kia Niro nu (laddhybrid) och hon har slutat helt att åka kollektivt, för att det nu blivit billigare att ta bilen (tidigare så pendlade hon med tåg)
    Det kan nog bli en utmaning även MED nolltaxa i småstäderna.
    Här i Stockholm och i Göteborg kommer nog väldigt många ändå åka kollektivt dagtid och särskilt i rusningarna p g a att vägkapaciteten helt enkelt inte räcker till
    Men det kommer ändå bli ett betydande tapp av resenärer och som vi sett nu under pandemin), så räcker det ju med ett genomsnittligt tapp på bara 20-30%, för att avgiftssystemet ska få stora problem.

    Då måste man öka skattedelen och när denna blir tillräckligt stor så kommer nog inte ens dom mest inbitna nolltaxemotståndarna tycka avgiftssystemet är vettigt, när betalsystemen och kontrollanterna kostar typ lika mycket som det dom får in i biljettintäkter (så är det ju inte nu – även om biljettsystemet stjäl en massa pengar, får dom ändå in betydligt mer från alla som köper biljett).

    Ioförsig är väl inte bilarna så stort problem längre om dom går på el – men kollektivtrafiken behövs ju när det är såna res-volymer, om vi inte ska få enorma trafikstockningar. Dessutom är det ju bra om alla som inte kan/vill köra av olika skäl, kan ta sig runt utan att bli ruinerade.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.