Seger i folkkampanjen!
Folkinitiativet Nolltaxa Örebro har nu samlat in över 10.000 namn med krav på folkomröstning om avgiftsfri kollektivtrafik. Värt att fira! Nu blir det upp till politikerna att bestämma om det ska bli folkomröstning eller inte, men oavsett vad de bestämmer så har nolltaxekampen fått en bra grund att stå på! Här finns en intervju med en av medlemmarna i initiativet.
Varför engagerar du dig just i kollektivtrafiken?
– För det första är det viktigt ur ett rättviseperspektiv. Vi har mött många som inte har råd att åka buss. För det andra tänker vi på miljöaspekten. Och så skulle busschaufförerna få fokusera på att köra bussen och slippa kasta av dem som inte har pengar.
Onsdagen den 30:e oktober ska namnen lämnas till kommunhuset. Efter det uppmanas alla örebroare att samlas för en manifestation på Våghustorget klockan 17.00 för att uppmärksamma att namninsamlingen är slutförd.
Har nolltaxa testats i Örebro?
Vi såg också en debatt i frågan mellan en nolltaxevän och en sosse.
Sossen, Jonas Karlsson, hänvisar till att ”vi har prövat gratis kollektivtrafik i Örebro, med förskräckande resultat”. . Detta blev vi lite nyfikna på och ville höra mer. Det hela handlar om nolltaxa på kvällar som infördes under någon månad 2006. Ingen offentlig utvärdering gjordes. men den majoritet som var emot från början såg till att nolltaxan lades ner utan att ha prövats ordentligt – och utan att utvärderas. Den officiella anledningen var enligt Jonas Karlsson, som vi kontaktat på mail, att:
Någon skriftlig utvärdering är inte gjord och efterfrågades aldrig eftersom problemen var så uppenbara att beslutet att avbryta var enkelt och enhälligt.
Problemen med ungdomar som rökte och drack på bussen under 2 kvällar av 49 (Nerikes Allehanda 2006-04-20) ansågs vara tillräckligt för att skrota försöket. Vad detta berodde på vet vi inte, särskilt eftersom ingen utvärdering gjordes. Men med tanke på att det sattes in extra väktare samtidigt som nolltaxan togs bort, så handlar det knappast om vilket sätt bussarna finansieras på.
Enhälligt var beslutet inte heller utan miljöpartiet lade ner sina röster eller röstade nej till slopandet och vänsterpartiets flertal röstade nej till att ta bort nolltaxa. (Nerikes Allehanda 2006-04-20). Det hela verkar ha varit ett sätt för majoriteten att göra sig av med en reform som de inte ens ville prova från början, helt enkelt. Och dessa 49 kvällar av nolltaxa för sju år sedan säger väldigt lite om hur en helt avgiftsbefriad kollektivtrafik i Örebro skulle se ut idag.
Folkomröstning som metod
Vi är glada att se att namninsamlingarna fungerat så bra i Örebro, och har hört att det finns liknande folkomröstningskampanjer på gång runt om i landet. Det kan vara ett perfekt sätt att driva frågan om nolltaxa på, särskilt där det är svårt att anordna en avgiftsstrejk. För oavsett om politikerna godkänner folkomröstningen eller inte, så finns det en stark grund att gå vidare ifrån!
Kommentera