Den första juli 2008 införde staden Changning i Hunanprovinsen i Kina avgiftsfri kollektivtrafik. Innan införandet drevs stadens kollektivtrafik i privat regi, och kompletterades av en stor flotta av oregistrerade kollektivtrafikoperatörer i lagens gråzoner som fick livsnäring av den undermåliga servicen och det magra utbudet. Changning brottas, som de flesta städer, med stora trafikproblem till följd av bilsamhället. För att råda bot på detta köpte man upp bussflottan från de privata bolagen och utökade den rejält samt införde avgiftsfri kollektivtrafik, finansierad av lokala skatteintäkter, reklam och bränslesubventioner från regeringen.
Sedan kollektivtrafiken avgiftsbefriades har antalet passagerare ökat från 10 000 till 50 000 per dag, den oregistrerade kollektivtrafiken i princip försvunnit och antalet motordrivna privatfordon minskat med 10 000 per dag. Något som man beräknar kommer leda till att staden minskar sin totala bränsleförbrukning med cirka 30 000 liter per dag. Som en bonus rapporteras att passagerarna har blivit snällare mot varandra och att antalet som erbjuder sin plats till äldre har skjutit i höjden.
Den politiska situationen i Kina är inte i så många avseenden något som någon förutom Lars Leijonborg har lust att hämta inspiration ifrån, men Changning måste trots det ses som ytterligare ett i raden av lyckade exempel på hur nolltaxa leder till att kollektivtrafiken vinner mark på bilismens bekostnad. Något vi är i akut behov av överallt.
Läs mer
- The economic observer online Gratis Bus Rides: Free Lunch or Last Supper
Kommentera