Vad vill borgarna?

De borgerliga har tagit makten i både kommun, landsting och riksdag. Så vad kommer hända med SL-trafiken nu? Planka.nu presenterar, utifrån den info som borgarna lämnat, en guide till försämringarna som komma skall.

Enhetstaxan

Både moderaterna och folkpartiet har lovat att avskaffa enhetstaxan och återinföra zonsystem, man har också diskuterat att införa zonsystem på 30-dagars-korten. Vad sådana kort skulle kosta är i dagsläget oklart, men enligt SL:s egna utredningar så skulle ett 30-dagars-kort som gäller i hela länet kosta 900 kronor. Medan enkelbiljetter skulle kosta mellan 15 och 45 kronor. Kristdemokraterna och centern säger sig vilja göra en ordentlig utredning av vad enhetstaxan har kostat och hur många som är nöjda med den innan de tar ett beslut. Eftersom de två stora borgerliga partierna vill avskaffa enhetstaxan så får vi nog tyvärr räkna med att den kommer försvinna.

Trängselskatt

Stockholms kommun röstade Ja till trängselskatten och Axén Olin har sagt att hon ska respektera det. Dock är det inte hon utan riksdagen som avgör om vi ska ha trängselskatt eller inte, och eftersom borgarna i riksdagen har sagt att de ska räkna in kranskommunerna som röstade nej så lutar det åt att vi inte får se en fortsättning på trängselskatten skriver aftonbladet.
Medan svd tror att det kommer bli ja eftersom ett antal borgerliga riksdagsledamöter verkar vara beredda att bryta partilinjen.

Utbyggnationer

Enligt dn.se planeras en tvärbana till kista via bromma flygplats. Annars kommer man främst satsa på fler vägar.

Om trängselskatten stoppas så är det, speciellt i kombination med enhetstaxans avskaffande, såklart tråkigt för oss som förespråkar en utbyggd, välfungerande och avgiftsfri kollektivtrafik. Trängselskatten har både lett till ett ökat resande med SL och en drägligare stadsmiljö, något som borgarna snarast verkar tycka är jobbigt.
Planka.nu kommer fortsätta rapportera om dessa frågor så fort något nytt händer.

Kampen fortsätter!

Den dagliga kampen som förs av oss resenärer i kollektivtrafiken kommer dock inte påverkas nämnvärt av detta. Planka.nu kommer snarare att lägga in en högre växel och intensifiera vår verksamhet.

Läs mer

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.