Inte heller under tisdagen och onsdagen fick SL stå oemotsagda under sin propagandakampanj i morgonrusningen som de håller under denna vecka. Tisdagens möte i Solna, och dagens möte på Tekniska Högskolan, precis som måndagens möte vid Slussen möttes upp av aktivister från planka.nu som delade flygblad och talade med resenärer.
Det händer mycket i Stockholms underjord just nu. I lördags delade planka.nu ut 200 falska månadskort till spärrvakterna som en protest mot connexs personalpolitik och i morgon inleder tunnelbaneförarna som organiseras av Syndikalisterna den strejk de varslade om förra veckan. SL lär inte få stå ifred vid de två återstående kampanjtillfällena i morgon och på fredag heller.
Följande text prydde de flygblad som delades ut;
är SL schyssta?
SL spenderar åtskilliga miljoner på propaganda, den senaste kampanjen är dessvärre fylld av felaktigheter. Bland annat i fråga om prissättning, plankning, trygghet och miljö. Miljonerna som spenderas på att sprida osakligheter är liksom kollektivtrafiken till stor del betald av oss skattebetalare.
Har SL schyssta priser?
är det schysst att alla via skattsedeln betalar hälften av alla SLs kostnader och ändå måste betala ytterligare 600 kronor för ett månadskort? Priset för kuponger ligger på 15kr styck efter de senaste årens ständiga höjningar. En tur och retur till City kostar nu mellan 60 och 90 kronor, det är inte schysst!
SL säger att ett månadskort i London kostar 1960kr, men man glömmer att nämna alternativet för 836kr. SL hävdar att ett månadskort i Paris kostar 1230kr. Sanningen är att det finns månadskort för ca 395kr, det undviker man också i jämförelsen.
SL påstår också att man har näst billigast kollektivtrafik i Sverige. Men då tar man inte med exempel på fungerande nolltaxelösningar som bland annat Ockelbo och Åtvidaberg där trafiken flyter på utan biljetter, spärrar och kontrollanter. Tänk så mycket pengar SL skulle spara utan alla dessa!
Stockholmarna har alltid betalat kollektivtrafiken via skatten, ändå får dom inget annat tack än höjda avgifter. Det är inte heller särskilt schysst.
Har det blivit tryggare att resa med SL?
SL har tagit bort tågvärdarna som svarade på frågor och gick runt i tågen på kvällarna. SL tycker att pengarna ska satsas på övervakningskameror och väktare med vapen. Allt oftare kan man läsa om våldsamma väktare och oresonliga kontrollanter.
SL gillar hårda tag mot dom som inte passar in. Stämningen mellan personal och trafikanter blir inte bättre av mer vapen och fler kontroller, tvärt om. Att SL dessutom samarbetar med migrationsverket i jakten på papperslösa flyktingar kan inte beskrivas som något annat än uselt.
Har SL fått pli på fuskåkarna?
Antalet kontroller har onekligen ökat, och antalet gripna plankare är naturligtvis större. Men detta beror i sin tur på att plankningen ökade i stor utsträckning i samband med prisökningen för ett år sedan. Den största prishöjningen i SL:s historia. Ett resultat av detta är att planka.nu:s bötesfond ökade i antalet betalande medlemmar från 300 till 700.
SL brukar också slänga sig med fantasi-siffran 200 miljoner kronor. En siffra man påstår att Stockholmarna får betala för plankningen. Siffran är dock påhittad och uppskattad på osäkra grunder av SL-anlitade konsulter. SLs vice ordförande Gertrud Brorsson säger till planka.nu att frågar du någon om var ifrån SL fått den siffran
kommer ingen kunna svara. Men den fyller uppenbarligen en funktion, därför att media har lärt sig den och för den vidare. Och för att den skapar en bild av att plankningen kostar pengar. Något som inte är sant.
Plankningen genererar inte kostnader. Det vet SL. Men kan man få det att verka som att varje plankare stjäl ett par kronor ur varje betalande stockholmares ficka, skapar man opinion. Men 200 miljoner kronor är en siffra på uteblivna intäkter. Pengar som inte finns, aldrig har funnits, och som därför inte går att kräva tillbaka. Denna fantasisiffra har nu ersatts av en ny, 160 miljoner som ett bevis på SLs framgång mot plankningen.
Enligt mätningar som gjorts av bland annat SL så räknar man med att cirka 6-10% av resenärerna av någon anledning inte kan eller vill betala för sig vilket visar på ett stort missnöje med SLs priser och service.
Har SL renat luften åt Stockholmarna?
Miljöfrågan är en av kollektivtrafikens hörnstenar. Det är bra att resa kollektivt. Bussar och tåg blir allt miljövänligare, och även det är bra. Planka.nu säger Bygg ut kollektivtrafiken! Bygg miljövändliga spårvägar i innerstan istället för blåbussarna! Färre bilar och mer tåg är bra för miljön, något SL hajjat.
SL skryter också om sina bränslecellsbussar som går på linje 66 på södermalm. Vad man däremot inte nämner är att dessa skall avvecklas, något bland annat tidningen Ny Teknik informerat om på sistone. Trist. Och synd att man inte törs berätta det. Vad man inte heller skryter med är inköp av uppåt 200 mindre miljövänliga dieselbussar som köps in för att kunna utöka trafiken i samband med att trängselskatten införs.
Att SL satsar stora pengar på osaklig propaganda är tråkigt. Att de sedan använder våra gemensamma pengar för att sprida osanningar är ännu mer beklagligt. Satsa dessa pengar på en bättre miljö i kollektivtrafiken, en utbyggd spårtrafik samt införandet av nolltaxa.
Kommentera