Många fel i SL:s nya kampanj

I en jättereklamkampanj i onsdagens Metro försöker SL bättra på sitt skamfilade rykte genom att berätta vad företaget gjort under det gångna året och kommer att syssla med i framtiden. Tyvärr innehåller materialet, som av allt att döma också följs upp med en reklamkampanj på flera fronter, en hel del faktafel och osakligheter.

SL fokuserar på 6 punkter i kampanjen, prissättningen, service, trygghet, plankning, miljö samt investeringar i ny teknik. Allting undertecknat av SL:s numera inte längre så nytillsatte VD Lennart Jangälv, känd för diverse klumpiga uttalanden. Bland annat hävdar han att det är oförskämt att kritisera SL, samt jämför plankare med nazister.

För att ta ner SL på jorden och förhoppningsvis bredda rum för en renhårig debatt kring vårt gemensamma kollektivresande i länet tänkte vi passa på att avslöja några av SL:s lögner och kommentera verksamheten.

1. Har SL sjyssta priser?
Frågan är naturligtvis vinklad. Inte skulle man frågat “har SL osjyssta priser”. Och med 6-10% plankande trafikanter borde det inte vara så svårt att lista ut att priserna inte är sjyssta. Massor av stockholmare har ju inte råd att betala dom! (uppgifter från SL)

Men istället fokuserar SL på att jämföra resepriserna med andra städer i Europa, och jämför då den biljett-typ som är billigast i Stockholm, nämligen 30-dagarskortet, med den dyraste i andra städer. Bland annat skriver man att ett 30-dagarskort i London kostar 1960 kr. Men det går också att köpa dem för 836 kr, beroende på vart i Londonregionen man vill resa. Fortfarande dyrare än Stockholm. Men mer intressant blir det när man jämför enkelbiljettpriset. I London kan du resa i ett gigantiskt område för kring 25 kr. Intressantare blir jämförelsen med paris, där SL pekar på priser för 1230 kr. Men man kan köpa månadskort för ca 395 kr. (uppgifter från Kollektivtrafikant Stockholm).

Man låter också bli att kommentera att flera svenska kommuner idag redan har nolltaxa, när man skryter om att man har näst lägst taxa i landet. Ockelbo och Åtvidaberg är två exempel.

SL-kortet är svindyrt. SL:s priser är inte sjyssta.

2. Har SL blivit punktligare?
Vad det gäller punktligheten kan vi inte göra så mycket annat än lita på SL:s egna siffror som pekar mot det positiva. SL tycks ha lärt sig läxor av dåliga upphandlingar kring signalsystem och vagnar, och en modernare vagnpark håller tiderna bättre.

3. Har det blivit tryggare att resa med SL?
Ja, om man tror att kameror och beväpnade väktare är samma sak som trygghet. Och det tror tyvärr SL. Tankesmedjan Eudoxa släppte nyligen en intressant rapport om vad de kallar för “hårdaretagismen” – nämligen när de hårdare tagen mot olika oönskade fenomen börjar fylla ett syfte i sig själv, och framförallt kostar mer än vad själva fenomenet kostar. Tyvärr tycks SL har hänfallit till hårdaretagismen på ett exemplariskt sätt. Exempel är “kampen” mot skadegörelsen och plankningen. Men också hur unga människor på väg hem från krogen allt oftare utsätts för våld – av SL:s inhyrda ordningsvakter. De som inte har råd att betala, utan istället plankar, är också en grupp som inte omfattas av SL:s “trygghet”. Våldet mot plankare från SL-personal har ökat under 2004.

SL:s säkerhetspolitik har misslyckats. Vi tror inte att fler vapen i kollektivtrafiken skapar mindre våld.

4. Har SL fått pli på fuskåkarna?
Antalet kontroller har onekligen ökat, och antalet gripna plankare är naturligtvis större. Men detta beror i sin tur på att plankningen ökade i stor utsträckning i samband med prisökningen för ett år sedan. Den största prishöjningen i SL:s historia. (enligt SL plankar 6-10% av resenärerna)

SL fortsätter också slänga sig med fantasi-siffran 200miljoner kronor. En siffra man påstår att Stockholmarna ?får betala? för plankningen. Siffran är dock påhittad och uppskattad på osäkra grunder av SL-anlitade konsulter. SL:s vice ordförande Gertrud Brorsson säger till planka.nu att “frågar du någon om var ifrån SL fått den siffran kommer ingen kunna svara”. Men den fyller uppenbarligen en funktion, därför att media har lärt sig den och för den vidare. Och för att den skapar en bild av att plankningen kostar pengar. Något som inte är sant.

Plankningen genererar inte kostnader. Det vet SL. Men kan man få det att verka som att varje plankare stjäl ett par kronor ur varje betalande stockholmares ficka, skapar man opinion. Men 200 miljoner kronor är en siffra på uteblivna intäkter. Pengar som inte finns, aldrig har funnits, och som därför inte går att “kräva tillbaka” eller göra andras färdbevis billigare. Denna fantasisiffra har nu ersatts av en ny, 160 miljoner!

På SL:s hemsida publicerades 2900 förslag i våras på hur man ska råda bot på plankningen. “Sänk priserna!”, “Nolltaxa!”, föreslog en majoritet av de som SL hade engagerat i frågan. Men uppenbarligen har man inte lärt sig.

För övrigt ökade antalet aktiva medlemmar i planka.nu:s p-kassa från 300 i månaden till 700 under 2004.

5. Har SL renat luften åt Stockholmarna?
Miljöfrågan är en av kollektivtrafikens hörnstenar. Det är bra att resa kollektivt. Och bussar och tåg blir allt miljövänligare. Och det är bra. Planka.nu säger; bygg ut kollektivtrafiken. Bygg miljövändliga spårvägar i innerstan istället för blåbussarna. Färre bilar och mer tåg är bra förmiljön, och det har SL hajjat.

Däremot skryter man med sina bränslecellsbussar som går på linje 66 på södermalm. Vad man dock inte nämner, vilket planka.nu erfar, är att dessa skall avvecklas för att man inte vill satsa pengar på bussar som bara släpper ut vatten. Trist. Och synd att man inte törs berätta det. Vad man inte skryter med är inköp av uppåt 200 mindre miljövänliga dieselbussar som köps in för att kunna utöka trafiken i samband med att trängselskatten införs.

6. Har SL piffat upp Stockholm?
Tja, det är ju en smakfråga. Rent och fräscht är trevligt, och SL satsar onekligen pengar på att det ska vara det. Men samtidigt har man förstört offentliga miljöer med stora kulturvärden. Connex blå/gula färger får utrymme överallt, oavsett om de passar eller inte. Ett exempel är också att man förstörde k-märkt original-kakel på Vällingbys tunnelbanestation, för att hindra för klottrare att förstöra det.

Att SL satsar stora pengar på osaklig propaganda är tråkigt. Att de sedan använder våra gemensamma resurser för att sprida lögner är ännu mer beklagligt. Satsa dessa pengar på en bättre miljö i kollektivtrafiken. fler bussar och tåg samt nolltaxa.
Nolltaxa i kollektivtrafiken kostar mindre än SL-styrelsens lekstuga.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.