Världens största civila upphandling har den kallats, upphandlingen av Stockholms tunnelbana. Fem internationella transportjättar har tävlat om att få vara den som får driva och tjäna pengar på att ansvara för driften i Stockholms tunnelbana. I onsdags blev det offentligt att Hong Kong-baserade MTR vunnit upphandlingen, och Veolia (tidigare Connex) efter 9 år förlorar ansvaret för driften. Under slutet av 2009 beräknas övergången vara klar.
Men vad innebär det att en ny entreprenör tar över driften? Sannolikt inte särskilt mycket. Systemet med privata företag som tillåts ta ut vinst på att transportera stockholmare består. Samma personal kommer att anställas i det nya bolaget och det är fortfarande SL som sätter dagordningen i kollektivtrafiken. Den enda större förändringen tycks vara att Tågia som ansvarar för depåerna och servicen i SL-trafiken avvecklas och blir delar av MTR, Roslagståg och Veolia (som även i fortsättningen kör vissa lokalbanor och spårvägar).
Veolia har inte stått särskilt högt i kurs hos stockholmarna under sin tid i Stockholms kollektivtrafik, och den senaste händelsen som gjort företaget än mindre populärt är den återvunna nyheten om Veolias spårvägsbygge på ockuperad mark på Västbanken.
VD för MTR är ingen mindre än Torborg Chetkovitch, som så sent som i somras var VD för huvudkonkurrenten Veolia, men under hösten hoppade av till förmån för MTR. Bland SL-anställda är Torborg ökänd som personen som monterade ner arbetstryggheten inom företaget. Som fortsatt huvudansvarig för driften inom kollektivtrafiken är respekt för medarbetarna inget att vänta. MTR lovar åtminstone på sin hemsida att följa FN:s rekommendationer att inte anställa barn.
Vår personalpolitik följer […] FN:s deklarationer om barnarbete
I övrigt lovar MTR mer punktlig trafik, renare tåg och större säkerhet för samma pengar som Veolias drift kostade. Hur detta kommer att fungera kan bara tiden utvisa. En sak vet vi dock att ett byte av entreprenör sannolikt kommer att märkas på trafiken innan MTR blivit varma i kläderna. Något vi stockholmspendlare helt enkelt får stå ut med för att landstingspolitikerna väljer att leka Monopol med vår gemensamma kollektivtrafik.
Med andra ord byter SL en entreprenör som deltar i ockupationen av palestinsk mark mot en som skryter om att man i sin syn på arbetsrätt inte involverar barnarbetare. Grattis Stockholm! Sedan privata entreprenörer tagit driften över SL-trafiken har priset på månadskortet stigit från 450 till 690 kronor (på 7 år). Det enda intresset ett privat bolag har i att köra tåg och bussar på uppdrag av SL är att tjäna pengar. Pengar som betalas av varje pendlare i Stockholms län varje gång vi gör en resa eller betalar skatt. Att tillåta vinstintressen i kollektivtrafiken är omodernt och orättvist. Därför anser vi att driften av kollektivtrafiken bör återföras i offentlig regi och skattefinansieras. DET är modernt och rättvist!
Läs mer
- Nyhetskanalen.se Veolia kritiseras för spårbygge på ockuperad mark
- Dn.se Avhoppad t-banechef värvas av konkurrent
- Dn.se MTR tar över driften i Stockholms tunnelbana
- MTR MTR Tunnelbanan
Pingback: Planka.nu | Demonstrera mot MTR på tisdag 21/2