Metro rapporterade tidigare idag att SL:s styrelse skulle ta ställning till ett förslag om att lägga ut färdbeviskontrollen på anbud, alltså att låta privata företag driva den istället för SL själva. Nu kan vi rapportera att den borgerliga alliansen, som har majoritet i SL:s styrelse, har beslutat om detta. Trots att minoriteten (s), (v) och (mp) motsatte sig detta och trots att sunt förnuft och tidigare erfarenhet entydigt pekar åt att det är vansinne att låta vinstdrivande företag sköta färdbeviskontrollerna så drev alltså borgarna igenom detta under dagens möte i SL:s styrelse. Det var alltså så sent som 2005 som SL tog tillbaka driften av färdbeviskontrollerna i tunnelbanan från Connex, och nu är man intresserad av att låta Securitas driva det hela. Nu är det självklart inte säkert att det blir just Securitas, men från att färdbeviskontrollerna har varit samordnade för hela SL-trafiken finns nu möjlighet att ett antal olika företag kommer att få agera på detta område. Något som knappast kommer att öka säkerheten varken för resenärerna eller kontrollanterna. Tidningen Ordfront avslöjade för ett par år sedan att SL och Connex hade ett avtal där Connex fick betalt per plankare de bötfällde, något som självklart ledde till att de hetsade kontrollanterna till att sätta dit folk. Genom att låta privata företag sköta driften av färdbeviskontrollerna ökar sannolikheten för att avtal liknande detta kommer att ingås igen. Som vanligt så är det kontrollanterna och resenärerna i kollektivtrafiken som får ta smällen, knappast de borgerliga politikerna i SL:s styrelse.
Tidigare kritik mot kontrollanter
Planka.nu har tidigare haft många anledningar att kritisera kontrollanternas agerande, och det har vi inte varit ensamma om, såväl lektorer i straffrätt som media har vid åtskilliga tillfällen kritiserat kontrollanterna för att bryta mot lagen och använda övervåld mot resenärer. även om Lars Dahlberg (s) inte alltid är rätt ute så håller vi med honom när han säger att Ett gäng väktare som kommer in i vagnen och gör rent hus jag tror inte att det ger SL en bättre image. Vi i planka.nu ser mycket oroligt på att den borgerliga majoriteten i SL:s styrelse har tagit detta beslut och kan meddela att vi som en del i höstens arbete kommer att satsa extra mycket på kollektivtrafikombudsmannen för att jobba för allas säkerhet i kollektivtrafiken. Vi återkommer med mer info så fort vi vet något mer.
Läs mer
- Planka.nu SL sparkar Connex kontrollanter
- Planka.nu Kollektivtrafikombudsmannen
- Metro SL-kontrollanter spårar ur
- Aftonbladet Biljettkontrollanter anklagas för lagbrott
- The Pirate Bay TV3:s Insider om kontrollanterna
- Ordfron SL och Connex hemliga avtal
privatisera biljettkontrollerna?
trodde inte det var möjligt att det skulle bli sämre än vad det redan var.
fan äre här?
haha, vilka dårar. Låt dom sedan jobba på provision så kommer vi nog ha en mycket spännande stämning i tunnelbanan.
”är det här din biljett?”
”…ja”
*river sönder den*
”så kan det gå.”
Nästa steg är väl en total avreglering där vem som helst tillåts gå runt och bötfälla stadens arbetarklass.
Stockholm håller på att bli som balkan. Dock inte på grund av att kommunen fråntagits sin operativa förmåga av maffiosos utan för att den självmant ger bort sin operativa förmåga!
Omvärlden har synnerligen svårt att förstå hur svenska förvaltningar – i ett annars ganska okorrupt land – självmant säljer ut sin myndighetsutövning!
Kanske är Sverige – på hög nivå – redan en balkanstat.
Fattar ni inte? Det är ju borgarna som vill att arbetarna skall vara pressade. De (har jag hört av borgare jag känner) tycker att vi är ”för mätta” och därför så är vi för lata.
Borgarna gör allt för att jaga på arbetarna så arbetarna blir stressade helt enkelt.
Det finns inte en jävel som bryr sig om andra nuförtiden.
Inte jag heller snart.
Planka eller inte?
Vi som betalar har börjat funderat på att börja planka, men när det blir privatisering kommer flera kunna gripas och få böter. Detta är bra för de som betalar och inte gör lagbrott, vilket det är att hoppa över spärren. Ett brott mot ordningen. 600 spänn böter samt prick i registret. Bra för framtida arbete?! Dessutom så får man en avgift på 1200 om man blir tagen av kontrollanterna.
Har själv plankat mycket i mitt liv som 13-17. Men det var ett tag sedan nu.
Det är ingen arbetare som vill att staten ska bekosta allt, vilket slår tillbaka på våra skatter. Vi finansierar redan hälften utav alla SLs avgifter och om vi ska finnasiera mera blir det extrema kostnader. Så skatten skall alltså höjas i Stockholm ännu mera ifall man ska åka gratis. Tycker det låter rimligt när alla biltullar har kommit till. Men de som åker bil kommer inte tycka det är rimligt.
Kommentera gärna.
>>V for Fille
Att överhuvudtaget ha ett avgiftstryck på kollektivtrafiken kostar hundratals miljoner varje år. Därför finns det pengar att tjäna på att avgiftsbefria den, att det blir skattefinansierat betyder ju bara att vi resenärer får betala efter förmåga (skatt) och att det blir rättvisare. Att det blir dyrare att åka bil är nog oundvikligt med klimatförändringarna och allt. Avgiften från eventuella kontrollanter kan du ju undvika genom att gå med i planka.nu :)