SL fortsätter slösa pengar på att jaga plankare

Metro rapporterar idag att landstingspolitikerna i SL:s styrelse slösar bort 40 miljoner kronor om året på biljettkontroller, samtidigt som man bara lyckas skriva ut böter för 8 miljoner. Vi har tidigare skrivit om hur SL:s kamp mot oss kostar hundratals miljoner kronor om året, så detta kommer inte direkt som någon överraskning. Själva biljettkontrollerna står endast för en liten del av alla pengar som SL satsar på att “ta tag i hårdhandskarna mot fusket”.

Vad som är intressant med den rapport som presenterats för SL:s styrelse är att de uteblivna intäkterna som plankande samt “svinn” står för beräknas vara mellan 61 och 335 miljoner kronor. SL kryper alltså äntligen till korset och erkänner att de 200 miljoner kronor som de hävdat att plankarna kostar är en fantasisiffra, i själva verket har de ingen aning.

Gång på gång får vi bekräftat att SL:s kamp mot plankarna är totalt oproportionerlig och dessutom helt misslyckad. Det kanske börjar bli dags för landstingspolitikerna att lära sig av sina misstag, eller är det för mycket begärt?

Läs mer

14 kommentarer

14 kommentarer på “SL fortsätter slösa pengar på att jaga plankare

  1. Detta är ju ”mysigt” och om det vore ”så lite som” 40 miljoner ändå

    Vad sägs om detta t ex?
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=744398

    Huvudsyftet är troligen att göra det svårare att planka på bussar o likn eftersom korten inte behöver kontrolleras manuellt (man vet ju t ex hur lätt det är att åka buss med ett gammalt kort)

    Det lär även användas för att locka folk att registrera sig i deras databas men massa erbjusdanden om fölustgaranti o likn så dom kan utnyttja detta för framtida övervakning.

  2. ”…de uteblivna intäkterna som plankande samt “svinn” står för beräknas vara mellan 61 och 335 miljoner kronor. SL kryper alltså äntligen till korset och erkänner att de 200 miljoner kronor som de hävdat att plankarna kostar är en fantasisiffra, i själva verket har de ingen aning.”

    Ursakta?

    Om SL beraknar de uteblivna intackterna till mellan 63-335 miljoner sa ar det helt korrekt att havda att forluserna uppgar till 200 miljoner.

    (61+335)/2= 198

    Alltsa ett medel pa cirka 200 miljoner.

    Visst kan man kalla uppskattningar for ”fantasisiffror” men det gar ju inte att berakna exakt hur mycket pengar som plankningen kostar sa uppskattningar ar det narmaste man kan komma. Det gar inte att begara mer av SL.

  3. Det måste väl ändå vara ärligare att gå ut offentligt med siffrorna 63-335 miljoner, och inte höfta till med 200 miljoner bara för att det är jämt och fint. Varför ska vanligt folk behöva tro att det är exakt 200 miljoner när dom själva inte ens tror det? Felmarginaler på nästan 300 miljoner gör iofs att det ärligste vore att säga: ”Vi vet inte.”

  4. Anledningen till att man gar ut med ett medeltal ar for att forenkla for folk. Om SL skulle redogora studiens resultat i detalj sa skulle fa personer forsta vad de laste om de ens skulle orka lasa over huvud taget.

    200 miljoner ar ingen hoftning. Med uppskattningar, statistik och siffror maste man noja sig med en viss grad av noggranhet. Det ar omojligt att berakna exakt hur mycket plankning och svinn kostar.
    Sjalvklart vet inte SL vad plankningen kostar helt enkelt pga att ingen vet och att det skulle kosta orimligt mycket att ta reda pa det.

  5. Vem har sagt något om detaljer? Menar du att det är för svårt å förstå att de förlorade intäkterna som plankandet ger uppgår från 61-335 miljoner?

    Nej, det är för invecklat ekonomiskt språk för gemene man att förstå. Alldeles för detaljrikt dessutom. ähurm…

  6. Jag är nog inte helt säker på vad som menas med ”SL krafttag mot plankare” innebär. Låt oss anta att siffrorna vi nu fått stämmer så har SL krafttag på 40 miljoner inneburit att dom fick tag på 8 miljoner (wow, personligen skulle jag se det lite som en förlustaffär). Det SL skriver att dom förlorar i uteblivna inkomster i samband med ”the tjyvåkningen” är mellan 61-335 miljoner. Låt oss tänka på dessa summor tre sekunder… Deras krafttag som drog in 8 miljoner skulle dom behöva öka sina krafttag med 7 till 41 gånger mer. Från 2006 till 2007 så ökade Sl sina plankarjagarkostnader 10ggr. Men om man ska jämföra med hur mycket SL behöver göra sina krafttag från 2006 så skulle det vara ökning på 15-83 gånger. Känns det rimmligt att SL ska jaga plankare för 280-1640 miljoner per år för att få bukt med ”svinnet”? (Jag påstår att det skulle inte vara en lönsam affär).

  7. @ Oskar De uppskattningar som SL gjort är baserad på sådan undrmålig statistik och rena 50%-iga antaganden att SL i princip, ljuger. Det går inte att dra några som helst slutsatser av den statistik som SL gjort, iaf den tidigare. SL:s definition av plankare tar inte hänsyn till några andra faktorer än att personen inte drar eller visar giltigt färdbevis i spärren. De tar heller inte hänsyn till sådana omständigheter som gör att åersoner ska slippa betela atullägsavgift, t.ex. handikapp eller annat. Christer Wennerholm menar t.ex. att förståndshandikappade, barn etc också ska drabbas av hårdare tag. Att det inte finns någon omständighet som kan vera förmildrande. Denna antihumanism kombinerad med helt sanslöst dåliga (om några) underlag och dåligt ekonomisk resultat gör att det borde stå klart för vem som helst att SL måste ändra sin policy. Bättre då att satsa miljonerna och resurserna på prissänkningar och bättre punktlighet.

  8. Intressant att se hur planka.nu redan för flera år sedan presenterat dessa eller extremt snarlika siffror. Synd att media inte redan då ansåg att de hade ett ansvar att granska hur Sl hanterar skattemedel. Planka.nu vrkar ha haft rätt hela tiden. Dags för en självkritisk debatt inom media? För att inte tala om SL och landstinget. N borde Sl redovisa vilka beslutsunderlag de haft innan de beslutade om invensteringar i hundramiljpnersklassen. Visste de att de gick back på kontrollerna, visste de att de gick back med spärrlinjerna? är detta det enda underlag de kunnat presentera på sex år? Fy faan, och så snackar Christer om demokrati?

  9. Kan man inte starta ett eget bevakningsföretag då måste enligt EU myndighetera välja de lågsta buden. således får vi kontrakten och samtidigt kontroll på bilettkontrollerna, nu skall vi slå tillbaka mrd samma mynt som bedragare i ledande ställning på myndigheter har

  10. Hej allihopa.

    Jag vill bara väcka en liten tanke. Kan det vara så att samhällskostnaden är helt irrelevant i vissa frågor. En del beslut fattas inte av samhällsekonomiska skäl.

    Exempelvis kan den kriminalvård som bedrivs i Sverige inte på något sätt motiveras ur ett samhällsekonomiskt persepektiv. Det skulle vara betydligt billigare att fängsla människor resten av livet och låta dem leva i förhållanden snarlika nazitysklands fångläger under andra världskriget. Dock har majoriteten i Sverige (de som röstar) beslutat att vi inte ska vara så inhumana, utan vi ska försöka rehabilitera lagöverträdare till att delta konstruktivt i samhället efter sin verkställighet. (Vänligen notera att jag i ovanstående stycke varit helt neutral i min åsikt.)
    Sverige har helt enkelt bestämt att det av humana skäl inte får bedrivas den allra billigaste formen av kriminalvård.

    Ett annat exempel är övervakade övergångsställen på vältrafikerade vägar.
    Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv skulle det vara lönsamt att bygga viadukter och pga det slippa en del köbildningar. Ett praktexempel på ett sådant ställe är rondellen i Brommaplan. Kostnaderna för köbildningen vid brommaplan överstiger kostnaden för ökade våldtäkter, rån mm som skulle inträffa om gångvägarna leddes under rondellen. Men eftersom majoriteten (de som röstar) ändå inte tycker det är OK med fler våldtäkter/rån, förblir gångvägarna över jord.

    Nu till ”plankarjakten”!
    Uppenbarligen anser en majoritet att resor med kollektivtrafiken ska vara avgiftsbelagd. Vi måste i alla fall utgå från det, om vi är villiga att kalla vårat samhälle för demokratiskt.

    Om majoriteten av berörd befolkning anser att kollektivtrafiken ska vara avgiftsbelagd, är det väl självklart att det måste bedrivas en verksamhet som försvårar överträdelser.

    Det jag förmedla är alltså att det relativt frekvent i samhället bortses från den billigaste lösningen på ett problem, just för att majoriteten (de som röstar) inte tycker att den billigaste lösningen är den bästa.

    Tack för en bra sida!

  11. *stå inte med mössan i hand*

    Kontrollanterna är anställda av den entreprenör som driver kollektivtrafiken. Inte av bevakningsföretagen.

    Vilken tur att jag informerade dig om det innan du gick igenom all möda med att starta ett eget bevakningsföretag! ;o)

  12. *stå inte med mössan i hand*

    Kom just på att kontrollanterna nog är anställda direkt av SL. Hur som helst är det inte bevakningsföretag som bedriver färdbeviskontrollen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.