Stockholm: Tillsammans mot razzior

Razzia vid spärrarna?

Razzior vid spärrarna – det SL kallar utpasseringskontroller – är kanske inte en helt vanlig men ändå tråkig syn. Vad kan man då göra? En sak man kan göra om man har ett twitterkonto, är att skriva en varning och tagga den med #biljettkontroll, då dyker varningen upp på twitter på Planka.nu och på Biljettkontroll.se. Då blir det lätt för andra att kolla upp aktuella varningar. Om du inte har twitter kan du förstås skriva det någon annanstans, eller bara messa en kompis som du tror kan behöva informationen. Du kan också hjälpa folk på plats genom att hålla upp en varningsskylt vid rulltrapporna. Här finns en i PDF-format som du kan skriva ut och stoppa i väskan: Varning för razzia!

En bild som illustrerar biljettkontroll och razzia

Lagligt med utpasseringsrazzior?

Ett stort problem med SL:s razzior är att de inte har lagligt stöd, något även SL medger. Följande är ett citat från SL:s rapport om fusk och svinn:

“Förändras lagen innebär detta att SL kan utfärda tilläggsavgift till resenär som befinner sig innanför spärrlinjen utan giltig biljett, utan att behöva bevisa att resenären verkligen har åkt eller avsett att åka med färdmedlet. Detta undanröjer de bevisproblem som biljettkontrollen har med personer som befinner sig innanför spärrlinjen utan biljett, vilket framförallt gäller kontroller vid utpasseringar. (s.7)” http://korta.nu/slrapport

Att inte visa färdbevis utan bara lämna stationen är fullt lagligt, och SL uppmanar till och med sina kontrollanter att inte bråka med folk vid razzior utan bara låta dem gå. Men kanske vill man ha med sig rapporten utskriven ändå, om det skulle bli problem :)

Nattrazziorna kommer att leda till problem

“Generellt är fusket som lägst under morgon och förmiddag och ökar gradvis under eftermiddag och kväll. Fredags- och lördagsnätter har de allra högsta fusknivåerna. Vissa enskilda kontrolltillfällen vid dessa tider visar på extremt höga fusknivåer, med över en fjärdedel resenade utan giltig biljett.” (s.4) http://korta.nu/slrapport

I SL:s plan för att stoppa plankning säger man att man vill öka antalet kontroller på kvällar och helger. Vi är oroade över den utvecklingen, både för resenärernas och kontrollanternas skull. Det krävs ingen raketforskare för att förstå att om razzior görs mot folk som är på väg ut på stan, så kommer problem och våld att öka. Att vi kommer dit och varnar skulle minska riskerna, så är det några kontrollanter som vill tipsa oss så får ni gärna höra av er. Alla som ser en helgkvällsrazzia bör ringa eller messa Planka.nu-mobilen på 0739-457168.

Avgiftsfri kollektivtrafik skulle minimera våld mot anställda och resenärer i kollektivtrafiken. Och nu när det ändå är en så pass hög andel av resenärerna som plankar på helgkvällar så kan vi börja med att införa det under dessa tider.

SL har försökt med nattrazzior förut, men när det begav sig så satte Planka.nu stopp för de planerna Här är ett litet stämningsfoto från 2005.

Varningsaktion mot nattrazzia 2004

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

5 kommentarer

5 kommentarer på “Stockholm: Tillsammans mot razzior

  1. Jo, dessvärre kommer man nog få se en ökning av den här skiten framöver – SL vill ju satsa mer på det eftersom dom inte tycker kontrollerna på tågen är tillräckligt effektiva (lätta att undvika genom att hoppa av).

    Hur effektiva razzior blir är dock helt beroende på hur stationen ser ut – vilket SL nog som tur är, är för dumma för att fatta.
    Razzior behöver man bara oroa sig för vid vissa stationer
    – i andra fall ser man dom långt innan från plattformen
    Generellt är det värre ju större nivåskillnaden är mellan plattformen och biljetthallen eftersom sikten i biljetthallen minskar från plattformen och dessutom blir det svårare att vända om det är långa rulltrappor och folk bakom.

    Det värsta är djupt liggande tunnelbanestationer med långa rulltrappor.
    T ex hela blå linjen förutom Kista – Östermalmstorg, Stadion, Tekniska högskolan, Universitetet, Bergshamra, Mörby centrum, Karlaplan, Gärdet, Mariatorget, Zinkensdamm, Midsommarkransen och ev Danderys sjukhus, Aspudden, Mälarhöjden, Masmo och Alby (har dock inte riktigt koll på hur djupt dom ligger och hur trapporna är upplagda där) på röd linje samt Fridhemsplan på grön linje. Vid såna stationer är razzior inte mysiga – men det man kan göra är väl att se till att vänta ut tills dom flesta passerat innan man går på rulltrappan – då är det lättare att vända med mindre folk bakom. Dom jävligaste kontrollanterna – dom som står vid ner-rulltrappan för att man inte ska kunna göra en U-sväng borde ju ioförsej synas i vilket fall. Står inga där borde man ju ha större chans att kunna göra en U-sväng också – även om man inte sett övriga kontrollanter förrän man är nästan uppe.
    Det bästa är ju naturligtvis att varna varandra – men det ger ju inte 100% täckning, så man vill ju ha en plan B också.

    Ett tips är ju att ta med varningslappar sen tejpa upp nedanför rulltrapporna när man är på väg ner och har sett razzian (eller på annat sätt fått bekräftat att den är där) – så gjorde jag förut för 5-6 år sen när jag gick på gymnasiet och det var razzia på T-centralen typ 3 ggr i veckan som jag såg när jag var på väg in.

  2. jag råkade ut för razzia imorse på östermalmstorg… med tanke på SLs egna citat så borde jag alltså kunna överklaga i efterhand? 1200:- är översaftig tillägsavgift att jag inte har nyttjat/åkt tåget…?

    iofs så frågade snubben mig, från vilken station åkte du och jag godtroget svara karlaplan utan att tänka efter. daaaamn, jag hade ju bara bråttom iväg.

  3. *Elin:* Det brukar tyvärr vara väldigt svårt att överklaga när boten väl är underskriven. Det går ju liksom inte att bevisa något i efterhand. Men överklaga gärna ändå, du har inget att förlora (handläggningen är fryst under tiden överklagan behandlas så du riskerar ingen tilläggsavgift) och det är bra för statistiken :)

  4. Nu samlas ju alla tweets från stockholm av min twitter-robot @slbiljett.
    Följ den eller använd Boxcar för iPhone och få alla tweets pushade till telefonen.

  5. jag köper inte busskort, jag hatar sl och tänker inte betala 100 spänn extra för ännu mer signalfel och stoppsignaler. jag pratar självklart om pendeltågen nu.
    men jag åkte förut till trångsund, ser kontrollanter gå på så jag skickar en sms biljett i fickan fort som fan, dom kommer och kontrollerar, biljetten är giltlig förutom att det är fel ZON.
    så dom ger mig en böter på 600:- sen jag efter 3 brev VINNER ÖVER och inte behöver betala! men de var endast för ja var tvungen att ljuga och berätta historien på nytt….

    MEN! dom fick mig inte..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *