Pressmeddelande: Planka.nu utmanar SL på internet

SL tycker att plankningen kostar för mycket pengar. I själva verket är det avgifterna i kollektivtrafiken som är en ren förlust för stockholmarna.Varje år försvinner en massa pengar till biljett-, spärr- och kontrollsystemet i kollektivtrafiken. Kollektivtrafikanter som har en månadslön på under 75 000 kr skulle också tjäna på att vår kollektivtrafik bekostades helt via skatten.

SL lanserade igår en webbsida för 1,7 miljoner kronor där besökaren kan rösta på vad kontrollavgifterna i kollektivtrafiken ska användas till. Planka.nu lanserade samtidigt hoppshop.nu där besökaren kan välja vad man hellre skulle lägga pengarna som skulle sparas in när nolltaxa införs.

– SL försöker hävda att det är plankningen som kostar pengar. I själva verket kostar hela biljett- och avgiftssystemet mycket mer, säger Viktor Arnell från planka.nu

– SL har investerat hundratals miljoner i spärrar och kontroller, men plankningen fortsätter. På hoppshop.nu kan besökarna rösta på vad dessa pengar och pengarna som skulle sparas på nolltaxa istället skulle kunna läggas på, fortsätter Viktor. Kanske en glassfest i tunnelbanan, eller bjuda alla busschaufförer på Gröna Lund?

Det ledande förslaget på hoppshop.nu är just nu att bygga bollhav i de så kallade trygghetsrummen.
Förutom de direkt privatekonomiska vinsterna för alla med en månadsinkomst under 75 000 kronor  vore de samhälleliga vinsterna med nolltaxa på lång sikt ovärderliga.  Genom att fler är med och betalar så skapas ekonomiska incitament att välja det effektivaste och klimatsmartaste färdmedlet, och ställa bilen hemma.

Kontaktuppgift: Planka.nu 0739-457168

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

4 kommentarer

4 kommentarer på “Planka.nu utmanar SL på internet

  1. Jag förstår inte riktigt att man kan säga att alla som tjänar under 75000 skulle spara pengar på fri kollektivtrafik? Jag åker kommunalt ca 10 ggr/ månad, resten cyklar jag. Trots att jag tjänar långt mindre än 75000 skulle jag förlora på att kollektivtrafiken skulle finansieras med skattepengar.

    • Eftersom alla bilister skulle vara med och betala för det smartaste trafikslaget så hade du nog också tjänat på att slippa dessa 10xutgifter…

  2. försöker komma underfund med vad ni räknar som kollektivtrafik ?
    ska bara bussar anses som kollektivtrafik ?
    enligt lag får ju inte kommun / landsting / stat subventionera en konkurent.
    ska vi ha fria resor. ska de då bara hänvisas till att gälla bussar?
    eller ska sj med sina 8 miljarder i omsättning räknas som kollektivtrafik? vad gäller då veolia , swebus mfl. dessa är konkurenter som kör samma sträckor.
    ska vi ta bort alla värdar på stationer och tåg och låta det bli en hiarki ist? tåg / bussar går. utan tidtabeller. sl-trygghetscentral stängs, den har ingen funktion, ni gillar inte vakterna iaf?

    vart går gränsen för kollektivtrafik, får jag åka buss gratis till station, men ska ja vidare till annan stad så får ja glatt köpa sj´s årskort a la 30 k / året?

    • Hej! Oj, det var många frågor på en gång :) Generellt kan vi ju säga att vi jobbar för att SL-trafiken ska bli avgiftsfri, dvs den som körs på landstingets uppdrag. Oavsett om det är buss, tunnelbana eller pendeltåg. Värdar på stationer kommer säkert alltid att finnas, men vissa arbetsuppgifter som att visera, kontrollera och vakta spärrlinjer kommer vi ju lyckligtvis slippa.

      Resor mellan städer brukar inte räknas som kollektivtrafik, även om det förstås kan bli luddigt med regionförstoring. Där gäller det ju också att hålla i huvudet att vi inte vill ha mer påtvingad pendling, dvs att människor är tvugna att åka till jobb i andra städer och sitta lång tid på tågen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *