Pressmeddelande: Roslagsbanan blir Rosdahlsbanan!

Finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) har, förutom idéerna om att stockholmarna ska äta mindre chips för att ha råd med avgiftstrycket, föreslagit att nya delar av kollektivtrafiken ska vara privata. Istället för kollektivtrafik skulle det vara en privattrafik, där SL-kortet inte gäller och företagen själva sätter priserna. Hur skulle det se ut? Svaret kommer på klockan 16 vid Tekniska Högskolan/Östra Station!

Roslagsbanan byter i samband med privatiseringen namn till Rosdahlsbanan, och från klockan fyra så gäller inte längre SL:s månadskort. Den som vill betala för sig får istället köpa en enkelbiljett för 100 kronor (vilket motsvarar tre chipspåsar!). Då Rosdahlsbanan AB misstänker att många kommer att välja att planka istället så kommer ett flertal vakter placeras ut.

– Rosdahlsbanan är en minst lika dålig idé som att låta MTR driva tunnelbanan, säger Christian Tengblad från Planka.nu.

MTR fick 273 miljoner extra för att höja kvaliten i tunnelbanetrafiken. Dessa pengar har istället gått ner i fickan på aktieägarna, och kritiken från landstingsrevisorerna kan sammanfattas med ”sämre och dyrare”. Detta handlar dock inte om att fel företag vunnit upphandlingen, utan är ett generellt problem med privata företag som vill utnyttja kollektivtrafiken som kassako.

– Förhoppningsvis kommer Rosdahlsbanan gå i konkurs redan efter första dagen, säger Christian Tengblad från Planka.nu.

Plats för aktionen: Östra Station/Tekniska Högskolan klockan 16.00

Kontakt: Christian Tengblad, Planka.nu 0739-457168
Om MTR på Planka.nu: http://planka.nu/2011/03/02/landstingsrevisorerna-kritiserar-mtr-samre-och-dyrare/

Om Rosdahls utspel på ETC: http://stockholm.etc.se/debatt/bort-med-privata-intressen-i-t-banan

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.