Pressmeddelande: Planka.nu sänker självrisken

Från och med 9 december, en månad innan SL höjer sina priser, så sänker Planka.nu sina. Planka.nu bedriver idag en fond där medlemmar går ihop mot SL och plankar, och får sin böter betald ifall de åker fast. Idag består SL:s tilläggsavgift av 1500 kr i kontrollavgift och 62 i biljettpris. Självrisken är 162 kronor för den som är medlem i P-kassan – och då får man hela summan betald. Men från och med 9 december så betalar alltså organisationen även för biljettpriset, och sänker därmed självrisken till 100 kronor.

Syftet är att göra kampen mot prishöjningarna tillgängligare och nu när SL återigen tar hårdare tag mot plankning så slår vi tillbaka, säger Max Holm från Planka.nu.

Planka.nu är en organisation som arbetar för en fri kollektivtrafik, och använder sig av plankning som metod för att kräva stopp på prishöjningar, samt för att införa nolltaxa. Planka.nu organiserar resenärer som plankar i kollektivtrafiken. Det är en strejk mot det ständigt ökande avgiftstrycket. För att underlätta strejken bedrivs p-kassan, vilket innebär att medlemmarna får sin tilläggsavgift betald om de åker fast.

Att vi gör plankningen tillgängligare är bara en del av våra kommande sanktioner mot SL, hårdare tag och höjda priser stoppar inte oss, utan blir en drivkraft menar Max.

SL-kortet har höjts i samma takt som bensinpriset, det är inte rimligt. Ska vi nå klimatmålen så ska inte kollektivtrafik bli lika dyr som bilism, nolltaxa krävs.

Fler och fler Stockholmare tar avstånd från avgiftssystemet, i DN:s undersökning tidigare i år så var 43% för en helt avgiftsfri kollektivtrafik det är en ökning med 104.76% jämfört med de tidigare undersökningarna, säger Max Holm från Planka.nu.

Politikerna vill ta pengar från plankare, men de inser inte att det är pengar som folk inte har. Många plankar på grund av ekonomiska skäl. Det är respektlöst att ta pengar från de som har lite. De stora, privata trafikbolagen tar ut höga vinster inom SL, där finns pengar att ta.

Siffror från en studie visar att nolltaxa skulle minska biltrafiken med 5% i Stockholm, samtidigt som resenärer inte behöver avstå från resande på grund av ekonomiska skäl. Dunkerque har också det, men störst är staden Changning, med 800000 invånare, har nolltaxa.

Presskontakt: Max Holm
Telefon:  072-285 18 72
E-post: sthlm@planka.nu 

 

 

3 kommentarer

3 kommentarer på “Planka.nu sänker självrisken

  1. Nice! Men varför ta ut en kostnad för biljettpris på 62 kr? (som ni gjort fram tills nu då). Det blir ju lite som ”du får skylla dig själv att du inte hade biljett” – men P-kassan är ju knappast till för dom som har biljett, haha. Det är väl bättre skriva direkt självrisken är på 162 kr? Eller är det bara jag som inte uppdaterat mig på infon? (jag har alltid hört att den var 100 kr). Men nu är den ju 100 i vilket fall så…

    Ett nytt helt otroligt jävelskap som SL verkar börjat med nu, är att sätta ordningsvakter vid spärrarna lagom tills kvällens sista tåg går. Så att man inte kommer hem på flera timmar, om man inte har biljett och inte har möjlighet att åka på annat sätt.
    Jag har råkat ut för att dom gjort så 3 ggr på bara ett par veckor nu, vid Jakobsbergs pendeltågsstation – 2 av gångerna vardagskvällar mitt i veckan och nu senast natten till idag (söndag/måndag). Tider när det oftast är helt öde på stationen och hela området utanför (inget festande eller liknande). Ett annat tillfälle när jag varit ute, kom jag tillbaka en fredagskväll och då stod dom minsann INTE där.

    Och dom är verkligen där för att jaga plankare också. För jag gick upp för trappan på motsatt sida mot där dom stått gångerna innan. Sen kollade jag bort åt andra hållet för att se om dom stod där och det gjorde dom
    – men dom såg även mig då dom stod hela tiden och glodde åt det hållet och skyndade sig därmed ditåt.
    Jag hade inte ens gjort minsta försök att planka eller nånting, utan bara det att man befann sig vid spärrarna (på utsidan) under några sekunder och kollade åt deras håll, så kom dom direkt. Så jag gick bara ner igen (orkade inte hålla på tjafsa med dom några minuter innan tåget gick – hade varit rätt kört att komma med det tåget ändå)
    Detta har hänt dessutom 2 ggr (så det är nog ingen slump). Första gången det hände hade jag enorm tur att spärrvakten lämnat grinden öppen med gröna lampan (så det var bara gå in). Men båda gångerna efter det har jag missat tåget.
    Halva spärrlinjen var skymd från vakternas håll. Men jag var lite för feg för att klättra över (som jag annars brukar). Det låter ju ofta en del och jacktricket är ju ännu värre, för spärrarna börjar nästan alltid pipa. Om dom är så pass vaksamma så fort man visar sig, så lär dom ju knappast ignorera dom ljuden, på en öde station mitt i natten.

    I natt när det hände, så försökte jag gå runt och ta andra ingången. Men jag hann inte och blev stående ett tag vid bussterminalen. Och tror ni inte dom jävlarna kommer dit bara typ 3 min efter sista tåget gått och ställde sig – så det hade nog varit svårt att komma på en buss också. Jag har ingen fejkbiljett-app för SMS-biljetter för tillfället heller

    Som tur var har jag haft tillgång till bil, dom gånger detta hänt – för det finns en bilpoolsbil där jag brukar hyra och det är när jag lämnat tillbaka den efter att ha gjort andra saker tidigare under kvällen, jag råkat ut för detta. Då har det bara varit att boka om bilen några timmar till, köra hem och sen åka tillbaka på morgonen, lämna bilen och planka med första tåget tillbaka. Men jag kan tänka mig hur jävligt det är, för dom som inte har den möjligheten.
    Det är 4,5 timmar mellan kvällens sista tåg till morgonens första och inga affärer som har öppet (även Pressbyrån är stängd, så det går varken att köpa biljetter där eller något att käka/dricka). I mitt fall kostade det mindre än 62 kr att hyra bilen igen (dom har sänkt pris på natten), så då var ju valet självklart.
    En sak är ju att stoppa plankare – men att aktivt jävlas på det här sättet för att försöka ”tvinga” folk att köpa biljett, har jag inte sett innan. Det har väl med SLs jävla ”hårdare tag” att göra. Sen anledningen till att dom har så många ordningsvakter är ju till stor del för att motverka plankning och hjälpa kontrollanterna, det är ju uppenbart. SL försöker bara dölja siffrorna för dom pengar dom lägger på ”antiplanknings-åtgärder” till att en del av det istället läggs på ”trygghetsåtgärder”.

    • Hej! Bötern ligger på 1562 kronor och den är indelad i 2 bitar (1500 kronor i kontrollavgift och 62 i biljett) som man måste betala om man åkt fast, och sedan SL börjat med dess 62 kronor så har vi sagt att medlemmen betalar dessa 62 utöver självrisken. Men det känns bara önödigt att medlemmarna ska stå för den delen av bötern, så därför tog vi bort den. Så det är bara 100 kr att sätta in om man åkt fast!

  2. Pingback: Tal och demonstration 9 december – Planka.nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *