Har du åkt fast?

Skicka in boten till oss

Är du medlem i p-kassan och har åkt fast i SL-trafiken så skicka kvittot du fick av kontrollanten (med post) samt betala in självrisken på 100 kr. Vi behöver båda för att betala din tilläggsavgift! OBS: För tillfället vill vi också att du skickar ett mail till sthlm@planka.nu med datum för boten och när du skickat in den för att underlätta vår administration.

Var du inte medlem i p-kassan när du fick tilläggsavgiften betalar vi inte din tilläggsavgift, men vi rekommenderar dig att överklaga den om du tycker att du fått den felaktigt.

Skicka tilläggsavgiften med post till:
Planka.nu
Box 38 183
100 64 Stockholm

Betala in självrisken

Självrisken är på 100:- och det är en engångssumma du betalar varje gång du åkt fast. Sätt in den på plusgirokonto 147 68 45-1 (betalningsmottagare planka.nu). Ange ”Självrisk” så att vi inte blandar ihop den med medlemskapsinbetalningarna. Ange också namn, personnummer och OCR-numret från tilläggsavgiften som meddelande om det får plats. Eller klicka här för att betala självrisken med kort eller internetbank.

Anledningen till att man måste betala självrisk varje gång man åker fast är för att uppmuntra alla medlemmar att se upp för kontroller. P-kassan är en solidaritetsfond och i solidaritet med andra medlemmar och för att kassan ska gå runt behöver medlemmarna aktivt undvika biljettkontroller.

UL-bot

Har du åkt fast på pendeltågen mellan Stockholm och Uppsala så får du en kontrollrapport vid bötestillfället och senare kommer du få en faktura från UL hemskickad. När du fått fakturan (det kan ta några veckor) så skickar du in både den och kontrollrapporten till oss och betalar in självrisken på 100 kr på samma sätt som ovan.

Våra rutiner

Vi betalar tilläggsavgifter en gång i veckan, vanligtvis onsdagar. Biljettkontrollen är ibland snabba på att skicka påminnelser så du kan eventuellt få en i lådan. Skicka in din tilläggsavgift snabbt!

Kolla om tilläggsavgiften är betald

Du kan kolla om din tilläggsavgift är betald genom att logga in på vår medlemslogin.  Obs! Den uppdateras när vi administrerar p-kassan (onsdagar vanligtvist), så om du kollar på en tisdag så kan det stå att din tilläggsavgift inte är betald (eftersom vi betalar dem på onsdagar). Obs! ibland administrerar vi p-kassan på torsdagar.

Uppstår problem?

Det är viktigt att du skickar in tilläggsavgiften så fort du kan efter du fått den! Väntar du för länge kommer du att få en betalningspåminnelse med en påminnelseavgift. Skulle du få en sådan påminnelselapp så måste du skicka med det pappret till oss och sätta in självrisk+påminnelseavgift på vårt plusgirokonto.