En stor stad som Stockholm erbjuder många olika sätt att transportera sig. Det är hyfsat enkelt att planka i Stockholm.
Att planka är för många en nödvändighet för att få ekonomin att gå ihop. Dessutom är det en skarp markering mot de politiker som är ansvariga att du inte accepterar det orättvisa avgiftstrycket. Det blir en föraning om fri kollektivtrafik, där alla har tillgång.
Verktyg
Du kan bland annat använda dig av p-kassan, är du med i p-kassan (100 kr/mån) så betalar vi om du åker fast.
Sedan finns det en varningsgrupp på Facebook där du kan se vart kontrollanterna befinner sig.
På tunnelbana och pendeln
Klämspärrarna finns på de flesta stationer. De går ofta sönder och är dyra i drift. De stoppar inte heller den som vill planka.
Det vanligaste sättet är att slinka in bakom en annan trafikant när denne passerar spärren. Utan att bli för närgången passerar man genom spärren bakom denna, och håller emot spärrarna med armarna när de stängs.
Finns ingen annan resenär i närheten är det bästa tipset att lura fotocellerna på spärren att någon är på väg ut, varvid spärren öppnar sig automatiskt. Detta gör du antingen genom att ställa dig i spärren bredvid och vifta med något, helst en jacka. Den öppnar sig då varvid du tar tag i den öppna grinden och går genom den. Du kan också låta jackan eller halsduken hänga kvar tills du går genom spärren. Det kräver lite träning, men när du väl kan det så funkar det alltid! Det går naturligtvis bra att klättra över spärrarna också.
Står det ett gäng kontrollanter vid spärrarna när du kommer upp? Ingen panik! Gå lugnt förbi och om du erbjuds en biljettkontroll så kan du bara tacka nej. Oftast så behövs ingenting annat, men du kan såklart också lägga till ett ”Ha en trevlig dag!” innan du går.
På bussen
Ett bra tips är också att fråga föraren om det är okej att hänga med eller säg det rakt ut, jag har inga pengar, kan jag få följa med? alternativt är det okej om jag åker med gratis?. Detta är lite lättare nattetid då nattpersonalen är lite lugnare. Be snällt, se föraren i ögonen och var artig. Du kan inte få mer än ett nej. De flesta SL-bussar idag använder sig av så kallade ”scanners”, vilket gör att falska biljetter inte fungerar på de bussarna. I förorten är det däremot många bussar var man fortfarande visar upp mobilbiljetterna för föraren. Där kan ”fejkbiljetter” vara en stor tillgång. Vi uppmanar ingen att använda de biljetterna, eftersom det kan vara ett brott att använda falska biljetter. Den som är intresserad av fenomenet kan undersöka det närmare genom att klicka här. (obs fungerar inte längre).
Vid en ombordskontroll
När du plankar är det alltid bra att sitta längst fram till höger i tåget så att du hinner se hela plattformen innan tåget stannat. Du håller då utkik på perrongen om biljettkontrollanterna (blåa eller svarta kläder) står där. Om vakter är med så är det ännu lättare att upptäcka kontrollen eftersom de har gula västar. Om du skulle se kontrollanter med eller utan vakter som står beredda på att kliva på ditt tåg så går du av tåget samtidigt som de kliver på.
På övriga tåg/spårvagnar
På Saltsjöbanan, Roslagsbanan och Tvärbanan finns inga konduktörer eller spärrar. Det är bara att kliva på längst fram till höger i tåget och hålla lite utkik när tåget rullar in på perrongen ifall det skulle stå några kontrollanter där. Om det gör det så kliver du av tåget.
På Lidingöbanan och Spårväg City (djurgårdslinjen) finns konduktörer, men de har ingen rätt att ge ut böter till skillnad från kontrollanterna.