På övriga tåg

Att planka på spårvagnar och pendeltåg är ofta lite annorlunda än att planka i tunnelbanan. Konduktörer på lokaltågen och spårvagnarna kan göra livet surt, men även här går det bra om man har lite rutin.

Att tänka på är att pendeltågen, roslagsbanan och saltsjöbanan faller under järnvägslagstiftningen och därför har viss personal på tågen högre befogenheter än annan SL-personal och har rätt att hålla fast dig på tåget eller slänga av dig! Var försiktig och bråka inte!

Pendeltåg

De flesta pendeltågsstationer har spärrlinjer som i tunnelbanan. Spärrlinjerna på pedeltågstationerna är ofta inte lika moderna som i tunnelbanan och är i de flesta fall vädligt lätta att planka förbi. Många pendeltågstationer har fortfarande öppen spärrlinje.

Vändkors

Vändkorsen är dom vanligaste spärrarna och är lätta att passera genom att dra vändkorset mot dig tills du skapat ett tillräckligt stort utryme för att passera genom. Ofta är dom dock utrustade med en liten fotocell på insidan av spärrlinjen som du först måste bryta för att kunna dra korset mot dig. Det gör du enkelt med foten, eller genom att vifta med en tidning eller en väska så att fotocellen bryts. Alternativt hoppar man över vändkorset eller kryper under det.

Glasdörrar

Moderna spärrar med glasdörrar hittar man på stora stationer med många resande. Dessa är fortfarande ovanliga i pendeltrafiken. Dock blir de allt vanligare men går ofta sönder och är dyra i drift. Vid första ögonkastet kan dom verka farliga och svårfocerade, men faktum är att en van plankare har lättare att ta sig förbi dessa spärrar än de traditionella vändkorsen. Knepet är att slinka igenom bakom en annan trafikant med färdbevis när denne passerar spärren. Utan att bli för närgången passerar man genom spärren bakom denna, och vill man vara på den säkra sidan lägger man handen på spärrens ena dörr och håller emot så åker den inte igen. Spärren brukar pipa ilsket, men det är så vanligt att dom gör det så ingen reagerar.

Finns ingen annan resenär i närheten är det bästa tipset att lura fotocellerna på spärren att någon är på väg ut, varvid spärren öppnar sig automatiskt. Det gör du antingen genom att ställa dig i spärren bredvid och vifta med något, exempelvis en tidning, väska eller halsduk i spärren du vill passera genom. Den öppnar sig då varvid du tar tag i den öppna grinden och går genom den. Ett annat knep är att kasta någonting över spärren som bryter fotocellerna varvid spärren öppnas. En förutsättning för det är dock att du inte redan brutit någon fotocell på utsidan av spärren.

Det går naturligtvis bra att klättra över glasdörrspärrarna också.

Spårvägar och lokalbanor

På Roslagsbanan, Tvärbanan, Saltsjöbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan går det alltid en konduktör fram och tillbaka genom tåget. Det skapar vissa problem med plankningen. En taktik är att hoppa av tåget eller byta vagn när konduktören kommer in i din vagn, men det kan bli ganska tröttsamt i längden. En annan taktik är att sitta still och låtsas som att du redan blivit kontrollerad. Titta ut genom fönstret, läs en bok och slappna av så brukar konduktören gå förbi. Det brukar också gå bra att visa upp ett utgånget månadskort.

Konduktören har inte rätt att slänga av dig eller ge dig böter, däremot kan hon eller han kalla på väktare eller stoppa tåget. Så var vaksam och bråka inte. Berätta hellre att du inte har råd att betala och be om att få åka med ändå.

Hissbanor

I Liljeholmen, Skärholmen och på andra platser i Stockholm kör SL hissbanor. Hissbanorna är gratis och inget att bekymra sig kring angående plankning. Däremot är dom ett utmärkt exempel på hur avgiftsfri kollektivtrafik både existerar och fungerar även i Stockholm. Frågan är varför landstinget valt olika taxepolitik beroende på om kollektivtrafiken är horisontell eller diagonal/vertikal!?