Kollektivtrafiken är mer än transport av arbetskraft!

I samband med prishöjningen på SL-trafiken som kommer att ske under våren kommer även natttrafiken att läggas om rejält. På vardagar kommer tunnelbanan sluta gå en timme tidigare än i dagsläget, alltså strax innan tolv. På helger kommer tunnelbanan gå med entimmestrafik hela natten. Det senare basunerades ut som goda nyheter i tidningarna under helgen (inte för att det är dåliga nyheter, det spelar bara inte så stor roll då tågen redan går till klockan 4), medan det förra nämndes som kortast i Metro. Märkligt tycker vi, med tanke på vilken stor skillnad den där sista timmen på vardagsnätter gör för Stockholms sena nöjesliv. Helt plötsligt så kommer man inte hem med tuben efter att varit på en film eller teater som börjat klockan 22, helt plötsligt så blir det inte alls lika självklart att man orkar gå ut på en konsert om man ska till jobbet/skolan nästa morgon eftersom nattbussen tar mycket längre tid att ta sig hem med.

Självklart så kan ingen i förväg säga vilka konsekvenser detta får för Stockholms nöjesliv, men att många krogar (för att ta ett exempel) kommer börja tömmas en timme tidigare känns inte alltför otroligt. Att politikerna i landstinget varken har den empatiska eller intellektuella förmågan att sätta kollektivtrafiken i ett sammanhang som inte bara är från/till jobbet har sällan blivit så tydligt. För oss som bor i små lägenheter, utspridda i förorterna är kollektivtrafiken själva kittet som håller samman våra sociala liv, den är inte främst en väg till jobbet.

Att de borgerliga politikerna i landstinget har mage att å ena sidan kalla Stockholm för “Capital of Scandinavia” och å andra sidan utdela detta slag mot vår stads nerv tyder på en skrämmande närsynthet inför hur den moderna storstaden hänger samman.

Vi är nyfikna på hur oppositionen ställer sig till detta, då det rör sig om betydligt mer än en fråga om hur många procent av kollektivtrafiken som ska finansieras via skattsedeln. Det rör sig om fundamentalt skilda sätt att se på kollektivtrafikens funktion: ska den vara till för att arbetsköparna ska få arbetskraften slussad till sig (som borgarna anser) eller ska den vara till för att underlätta för invånarna att ta del av – och vara en del av – staden?

Uppdaterad 070918
Stockholm City skriver föredömligt om det hela idag, läs här.

Ett stopp för all trafik i tunnelbanan och på pendeltågen efter klockan 24 på vardagarna föreslås också. Istället sätts fler nattbussar in. Ett system som den dåvarande vänstermajoriteten testade i början av 1990-talet. Resultet blev katastrofalt. “Vi gjorde en felbedömning av resebehovet och tvingades backa. Folk stod och trängdes på busshållplatserna och kom inte med. Det väckte stor irritation”, säger Lars Dahlberg (s).

Läs mer

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.