Kontroll föder våld

 

11391285_10154150301413475_7842099258123423039_n

Den 7e juni slöt vi upp i solidaritet med den busschaufför som nyligen blev misshandlad av kontrollanter och väktare. Bilderna är från demonstrationen på Gustav Adolfs torg, Göteborg.

Säkerheten är en central fråga i kollektivtrafiken. Många känner sig otrygga och visst kan det ibland uppstå en hotbild i kollektivtrafiken. Något är skevt när det är Västtrafiks egna kontrollanter och väktare som skapar den hotfulla stämningen, och med jämna mellanrum till och med misshandlar resenärer. Den senaste incidenten, då en av Västtrafiks egna chaufförer blev nedbrottad, misshandlad och förnedrad av kontrollanter och väktare är bara en i raden av liknande händelser. Samtliga av dessa är naturligtvis övertramp, och i sig oacceptabla, men det uppdrag som kontrollanterna fått från första början: att bedriva en oproportionerlig jakt på de resenärer som inte har möjlighet att betala, är inte heller motiverat.

Vi menar att det våld och hot om våld som drabbar oss resenärer är en konsekvens av de avgifter som kollektivtrafiken är belagd med. Västtrafik känner uppenbarligen att de måste sätta skräck i sina resenärer för att få systemet att fungera. En kollektivtrafik helt finansierad gemensamt via skatten hade inte bara bidragit till en större rörlighet för alla i vår stad och en bättre miljö både lokalt och globalt. Det hade också gjort att vi alla hade kunnat känna oss trygga i den kollektivtrafik som är vår.

Vi uppmanar alla våra medresenärer till att vara uppmärksamma på kontrollanter och väktare, och att ingripa vid eventuella övertramp. Vi finner oss inte varken i att behöva betala oskäligt höga priser för att få röra oss i vår stad, eller att behöva vara rädda för hot och våld i kollektivtrafiken. Vi manar till en avgiftsstrejk tills dess att kollektivtrafiken finansieras med gemensamma medel, och inte av de som redan har minst.

 

1471112_10152782274196249_982995636013588067_n

 

3 kommentarer

3 kommentarer på “Kontroll föder våld

  1. Usch!!
    Göteborg är ju nu som här i Stockholm 2003-2005, när kontrollant-våldet var som värst. Insider borde göra ett TV-reportage i Göteborg också. Det gav ju verkligen effekt alltså.

    Det var ett tag sen jag var i Göteborg på besök. Men nästa gång så kommer jag köra bil istället – det är så jäkla mycket roligare och så slipper man tänka på svinen.
    Fast jag har blivit riktig bilåkare på senare tid. Förut var det en pina att t ex åka till Kista centrum och handla (även om det ofta var värt det ändå för att det är dom ända Clas Ohlson, Kjell och company, Teknikmagasinet m fl som har öppet till 21). Bussarna kör ju så sakta så man håller på somna p g a alla kärringar som klagat på ”ryckig körning” och åker rejäla omvägar för att täcka in så många områden som möjligt. Och med tunnelbanan blir det massa byten och gå och väntetider.
    Numera är det ett nöje att åka till kista. Även med en rätt slö bil och normal gles kvällstrafik så kör man lätt på 11 min från dörr till dörr (med en snabb bil går det såklart fortare än så).

    Men i rusningstrafik så är ju såklart förutsättningarna helt andra, då det är köer på vägarna och dåligt med parkering. Jag åker oftast kollektivt även fortsättningsvis om man t ex ska in till stan.

    Nej, men det är komiskt hur SL och Västtrafik tror verkligen dom ska få in dom där 100+ miljonerna som plankningen ”kostar” – men ju fler kontrollanter och mer våldsbenägna dom blir, desto fler undviker kollektivtrafiken istället. Antingen genom att åka bil eller helt enkelt stanna hemma istället för att göra det som tänkt. Det är ju inte precis så man åker kollektivt för nöjes skull och sen skiter i att betala.

  2. Glömde skriva att det var Kungsängen centrum till Kista centrum jag avsåg i mitt exempel (jag bor i Kungsängen)…

  3. Om man erse4tter Lidingf6banan med biogasdrivna flbleixa bussar blir det e4nnu be4ttre och man spar massor av pengar. Genom den nya tunneln kommer busstrafiken fre5n Ge5shaga via Dale9num och Lidingf6 centrum flyta mycket bra och man slipper ta upp fre5gan om Lidingf6banans omdragning via centrum. Le4ngre fram ne4r man bygger en ny te5gbro f6ver Ve4rtan som erse4ttning ff6r gamla Lidingf6bron och drar ut tunnelbanan till Lidingf6 centrum, som eliminerar all busstrafik f6ver bron och e4ven eliminerar behovet av en infartsparkering vid Ropsten, kommer kommunikationerna inom Lidingf6 och med Stockholm e4ntligen ne5 upp till den standard som idag ge4ller ff6r f6vrigt i Stockholmsregionen. Nackabussarna fre5n Slussen har sen tidigt 1970-tal ste5tt ff6r merparten av kollektivresandet mellan Stockholms centrala delar och Nacka, trots befintlig Saltsjf6bana som mycket fe5 anve4nder.Lidingf6bo sen 1960

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.