Alla svar du behöver om avgiftshöjningen på SL

Vad är på gång egentligen?

Moderaterna, som är en del av majoriteten i landstinget, och deras SL-ordförande Kristoffer Tamsons meddelade att avgiftstrycket på kollektivtrafiken ska höjas efter sommaren. Inte nog med detta, utan bussturer kommer dras in och investeringar i kollektivtrafiken minska med 5,9 miljarder.

Varför vill de höja avgiftstrycket?

De säger att kostnaderna ökat mer än förväntat, och att folk ibland cyklar till jobbet (eller tar bilen) och att det minskar intäkterna. Enligt Tamsons är den enda vägen att höja priserna, fastän man förstås lika gärna hade kunnat höja skatten. Det handlar ju också om en trend där avgifter ökar och skattefinansiering minskar, där vanliga kollektivtrafikanter får betala mer medan rika bilister får betala mindre.

Spelar det någon roll med en mindre höjning?

Vi vet fortfarande inte hur stor höjningen är, men den kommer ha en negativ effekt både på kollektivtrafikanternas privata ekonomi och på kollektivtrafiken. När färre nya resor görs på grund av högre priser så får SL ännu fler ekonomiska problem. Det är en nedåtgående spiral där bilismen är den enda vinnaren. Den som plankar slipper förstås höjningen, men vi måste försöka hitta lösningar som fungerar för alla. Kollektivtrafiken är för viktig för att lämnas i händerna på politiker.

Finns det inga pengar till kollektivtrafiken?

Samtidigt som investeringarna ska skrivas ner med 5,9 miljarder så håller politikerna på att sätta igång återvändsgränden Förbifart Stockholm, som beräknas kosta mer än 40 miljarder. Landstinget röstade nyligen nej till att få del av trängselskatterna, som var tänkta att gå till kollektivtrafiken. Istället vill de alltså bygga en monstermotorväg för de pengarna. Så det handlar inte om att det inte finns pengar. De finns i både i bolagsvinster och privata förmögenheter, men också i konkreta trafikprojekt. Det är bara att ineffektiv bilism prioriteras.

Är plankningen orsak till höjningen?

Det är också högst oklart hur mycket pengar det teoretiskt handlar om. Plankning används ofta för att rättfärdiga höjningar av priset, trots att höjningarna snarare tvingar fram mer plankning. Det moderaterna försökt nu är att säga att hårdare tag mot plankning ska kunna stabilisera ekonomin. Men det kommer det inte göra. Det är förstås möjligt att de lyckas hindra en del från att planka, men om någon inte har råd och istället avstår att resa så får inte SL in några pengar. Och för oss organiserade plankare så kommer vi helt enkelt inte att ge oss. Vi har klarat oss bra de senaste tio gångerna ”hårdhandskarna” tagits fram.

Hur ska jag göra vid de nya razziorna som SL pratat om?

I första hand så gå därifrån, enligt lagen om tilläggsavgift så finns det bara utrymme för att avvisa dig från platsen. I alla fall så är det bra att vara med i P-kassan, om du inte har tid att tjafsa. Om du trots detta blir omhändertagen så  försök att samarbeta så lite som möjligt, samt hör av dig till oss.

Betalande resenärer får gärna ta lång tid på sig att blippa sitt kort, så hjälper du en medresenär. Om du vill så ha med dig en varningsskylt, så kan du hjälpa ännu fler.

Vi tar gärna emot information om kommande storkontroller. Uppgifterna hanteras diskret och du kan maila sthlm [at] planka.nu

Vad händer om de höjer nivån på tilläggsavgifterna (plankningsböter)?

Framför allt leder en sådan höjning, som har nämnts men inte finns som förslag ännu, till två saker:
1. Färre tar emot tilläggsavgiften utan undviker kontrollanterna
2. Färre som fått tilläggsavgiften betalar den
P-kassan, där du kan vara med och få dins tilläggsavgifter betalda, har en buffert för att klara en eventuell höjning. Självklart skulle högre belopp och fler som åker fast kunna leda till att P-kassan går omkull, men det är inte särskilt troligt med tanke på att kontrollanterna inte har några befogenheter att gripa folk.

Hade det varit bättre om sossarna vunnit valet?

Oppositionen i landstinget, särskilt Socialdemokraterna, är snabba med att vinna politiska poänger på avgiftshöjningarna och nedskärningarna på kollektivtrafiken. Hur hade det sett ut om de satt vid makten? Det vet vi inte. Men vi vet att de höjde priset på månadskortet med 100 kronor förra gången de hade makten, och att de ville höja med 50 kronor när de borgerliga höjde med 100 senast. Så vilka politiker som sitter i landstinget behöver inte avgöra om det blir höjningar eller inte. De är bara när tillräckligt många kollektivtrafikanter organiserar sig som det kan bli förändring!

Vad skulle SL kunna göra istället?

Genom att införa fri kollektivtrafik, finansierad genom skatten, så skulle inte SL:s ekonomi vara känslig för att fler till exempel cyklade om det är milt väder. Vi skulle kunna se det som den positiv sak det är! Vi skulle kunna lägga undan hårdhandskar, kontroller och spärrar en gång för alla och se till att välkomna alla som vill till det effektivaste och klimatvänligaste trafikslaget. Vi skulle växla in på ett spår som leder till en rättvisare, grönare och vänligare stad.

Vad kan jag göra för att protestera mot planerna?

Både Planka.nu och andra grupper planerar protester mot planerna. Skriv upp dig på vår SMS-lista för att få information eller kolla in här på sidan ibland! En allmän protestsida finns på Facebook, och det finns också en namninsamling att skriva på.

 

En kommentar

En kommentar på “Alla svar du behöver om avgiftshöjningen på SL

  1. Den största anledningen till att dom tappat fler resenärer än dom räknat med senaste åren är förmodligen att priset nu börjar nå så höga nivåer att antalet ”tappade” resenärer börjar dra iväg ordentligt.

    I SL:s beräkningsmodeller räknar man de facto med en liten förlust (så totalt ”slut i huvudet” är dom inte att dom inte fattar att dom tappar resenärer) – men den verkliga förlusten är större än den beräknade och således går man inte plus på höjningarna så mycket som man förväntar sig.
    Troligtvis räknar man med att påverkan av prishöjningarna är mer eller mindre linjär – t ex 100 kr prishöjning ger 3% förlust och liknande har man sett. Det stämmer ju inte alls med verkligheten. Den höjning dom gjorde en gång i tiden (var väl då planka.nu startade) från t ex 400 till 500 kr för ett månadskort har ju troligtvis mycket mindre påverkan än om dagens pris höjs från 790 till 890.

    Innan när biljetterna var förhållandevis billiga så kunde man höja ganska mycket, men när man nått en viss nivå så börjar ju priset gå över vad dom flesta tycker är acceptabelt. Dessutom (som jag skrev innan) – när priset börjar närma sig vad det kostar att åka bil så kommer det förmodligen ske en enorm förlust av resenärer till detta bekvämare och roligare (men mindre miljövänliga) sätt att åka.

    Dessutom har det vid tidigare prishöjningar visat sig att en del av resenärerna man tappar initialt har kommit tillbaka senare – så det är något SL räknar med. Men den effekten är nog på väg att försvinna nu också. Innan var ju SL alltid billigaste alternativet även efter prishöjningen
    – men nu är det inte så längre.
    Plankningen lär ju också öka exponentiellt med priset – även om det kanske inte är lika extremt där.

    Så det lär ju definitivt ”skada” kollektivtrafiken (och därmed även miljön förstås) när avgiftstrycket ökar och som sagt nu när man är uppe i så höga nivåer redan så lär varje höjning få stor effekt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.