Pressmeddelande: Mer än var fjärde hyresgäst plankar

I en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Planka.nu, så uppger 27% av de som bor i hyreslägenhet att de plankat på kollektivtrafiken under det senaste året. Av de som bor i gård, radhus eller villa är det ingen svarat att de plankat. Genomsnittet för alla tillfrågade är 11%.

– Avgiftstrycket på kollektivtrafiken är en klassfråga, säger Christian Tengblad på Planka.nu. Vi tycker det är positivt att många får vardagsekonomin att gå ihop genom plankning, men att införa fri kollektivtrafik är en bättre lösning på sikt.

Undersökningen understryker också att de som plankat är vaneresenärer, och 86% åker kollektivtrafik varje dag eller någon gång i veckan. Genomsnittet för alla tillfrågade i undersökningen är 63%.

– Utan kollektivtrafiken stannar Stockholm och drabbas av en akut trafikinfarkt, säger Christian Tengblad från Planka.nu. Istället för att sätta upp spärrar för att stänga ute stockholmare med lite pengar borde vi belöna alla som väljer det effektivaste och klimatsmartaste sättet att resa.

Nedbrytningarna i grupper som uppges är statistiskt signifikanta och telefonintervjuerna gjordes med 213 stockholmare i åldrarna 18-89 år, mellan 30/12-7/1 2015.

Frågan som ställdes var ”Har du någon gång det senaste året medvetet åkt med kollektivtrafik utan giltig biljett?”

3 kommentarer

3 kommentarer på “Mer än var fjärde hyresgäst plankar

  1. Det vore ju kul om det gjordes en fråga också hur mycket dom som bor i hyresrätt v s villa eller radhus använder kollektivtrafiken också. Som ni skrev är ju många av dom som plankar vaneresenärer. Jämför man mängden plankare med antal resor som totalt görs i kollektivtrafiken så skiljer det nog inte så mycket.

    Grejen är ju det att dom som har pengar har ju oftast egen bil och betalar därmed alla fasta utgifter som det innebär. Ju dyrare det blir, desto mindre förlorar man på att köra bil istället. Snackar man till och från jobbet (vilket normalt är dom värsta resorna ur miljösynpunkt) som det är just nu när bensinen är förhållandevis billig blir det ofta billigare än 800 kr/månad att åka bil om resvägen är upp till 20 km enkel väg. Nu när dom höjer priset igen kommer man alltså förmodligen kunna åka t ex
    Kungsängen – Stockholm C eller t ex Hässelby – Södermalm fram och tillbaka varje dag om man har en soppasnål bil – till ungefär samma kostnad som SL-kort. Prishöjningar leder alltså till minskat antal resenärer i den gruppen snarare än fler plankare.
    Jag har har tagit körkort nu och man fattar ju verkligen att kollektivtrafiken har lite svårt att konkurrera med bil. Jag har väl inte åkt SL på 1 månad för tillfället då jag haft möjlighet att låna bil.
    Helgerna är annars då jag verkligen försöker undvika kollektivtrafiken numera, då idioterna köra med korta tåg så det (hela dagarna) blir värre trängsel än i eftermiddagsrusningen – dessutom går det knappt några gamla tåg (CX i tunnelbanan och X10 på pendeltågen), så det är knappast läge att ”tågnörda sig” heller.
    Sen hatar jag ju grisarna (som jag och några till kallar dom) och såna är det ju också fler av t ex fredag-lördag än t ex söndag-torsdag:
    http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/har-dunkar-vakten-9-aringens-huvud-i-marken/
    Det syns i klippet att det är kollektivtrafiken här i Stockholm – det är typ bara SL som har dom där mässings-stavarna som är fastskruvade på marken (vilka dock fyller bra funktion när synskadade/blinda kan känna dom med käppen). Tycker nästan det ser ut som Sergels torg, rulltrapporna upp mot Åhlens (men är inte säker)

    Att gå på SLs linje att försöka ”konkurrera” med bil vad gäller körglädje, komfort, restid osv. är ju verkligen sån idioti – det leder bara till dyr drift av kollektivtrafiken när man t ex byter ut fordon som fungerar utmärkt mot nya ”flaschiga” (istället för relevanta saker som t ex bättre tvärförbindelser och långa tåg även på helgerna). Istället för att försöka uppnå nåt som är fysiskt omöjligt kunde man ju istället se kollektivtrafiken som ett billigt och miljövänligt alternativ istället.

    Men visst är det en klassfråga och en stor del måste ju de facto planka för att inte bli isolerade till ett lite område nära hemmet. Jag har själv råd med SL-kort men hade haft kass ekonomi om man skulle köpt det varje månad. Nu kan jag ju iallafall spara 1000 kr/månad som man kan ha som buffert för oväntade utgifter samt för att köpa grejer man vill ha – men skulle man köpt SL-kort skulle man levt ”på marginalen”

  2. Pingback: Se SVT Debatt om plankning och nolltaxa | Planka.nu

  3. Har någon räknat på vad fri kollektivtrafik, skulle kosta i skattepåslag? Tror det skulle kosta mindre, än vad vi betalar i sl-kort i dag, för att nästan alla skulle betala. De som går på bidrag, där skatt inte betalas, där betalas in en avgift automatiskt. Frågan är dock, hur många, som blir arbetslösa, eller kan de bli trygghetsvärdar istället.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.