Miljöpartiets enhetstaxa ökar avgiftstrycket

Miljöpartiet var lyckliga i veckan över att deras förslag om enhetstaxa i SL-trafiken förväntas ge 400 miljoner kronor i ökade biljettintäkter.

– Jag blev ärligt talat förvånad, även jag trodde att enhetstaxan skulle minska SL:s intäkter, i alla fall i början, säger Yvonne Blombäck från (MP) till DN.

Men vad är konstigt? Förslaget går ut på att höja priserna på en enkelresa med reskassa med 40% – från 25 till 35 kronor – för alla som bor inom Zon 1, det vill säga tunnelbaneområdet. För de som bor längst bort skulle det innebära en sänkning av priset med 30% – från 50 till 35 kronor. Eftersom flest resor görs inom Zon 1 så blir det det ”vinst” för SL, alltså en större del av finansieringen tas direkt ur plånboken på trafikanterna.

Zonsystemet är visserligen orättvist, men det är också avgiftssystemet i sin helhet. Att vi förväntas betala platta avgifter istället för skatt för vårt gemensamma kollektivtrafiksystem är orimligt. Och höjningar av avgiftstrycket blir inte bättre för att den maskeras som ”enhetstaxa”. Om Miljöpartiet vill föreslå generella sänkningar av priserna så är det förstås välkommet, men deras version av enhetstaxa är inte ett dugg bättre än något annat partis prishöjarförslag.

Ett förslag som gynnar både kollektivtrafikanter i Nynäshamn, Kista och Kungsholmen är skattefinansierad kollektivtrafik. Då får alla – även bilister – vara med och finansiera det effektivaste sättet att resa.

Läs mer:

p 14 TN2-2013-00695 Yttrande motion 2013 1 om att införa enhetstaxa

4 kommentarer

4 kommentarer på “Miljöpartiets enhetstaxa ökar avgiftstrycket

  1. Miljöpartiet är verkligen löjligt konservativa när det kommer till avgiftsfrågan. När ska de öppna ögonen och inse att de kommer bli tvungna att skära sig med industrin och kapitalet ifall de vill uppnå verklig miljöförbättring?

    • Planka.se vet jag inte, men Planka.nu har en viss uppfattning :) Zonsystemet är inte bra, precis som spärrsystemet är dåligt, eller att folk inte får gå på bussarna i alla dörrar eller rådande avgiftstryck inte heller är bra.

      Vi vill dock inte nöja oss med att omfördela mellan dessa orättvisar – som t.ex. att slopa zonsystemet genom höjt avgiftstryck för de som bor vid en tunnelbanestation. För att det ska bli förbättringar och inte bara kosmetika så vill vi, och förhoppningsvis t.ex. Miljöpartiet, ta ett helhetsgrepp. Och en av ingredienserna i det anser vi vara att avgiftsbefria kollektivtrafiken.

  2. Pingback: Häng med på massplankning till Uppsala | Planka.nu

Lämna ett svar till Anton Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.