Svårare att betala högre avgifter

Både Resenärsforum (9/8) och kollektivtrafikbolagens X2AB (11/8) lägger väldigt stor vikt vid betalningsformer, enligt de senare är det till och med ”allra mest prioriterat”. Och det kan säkert vara en viktig sak att kunna betala för vissa kollektivtrafikanter. Men diskussionen kan inte hoppa över faktumet att resenärerna förväntas betala allt mer direkt ur plånboken.

Avgiftstrycket på den svenska kollektivtrafiken har ökat stadigt, och i många regioner har det gått snabbare än bensinpriset. Det gör det mindre ekonomiskt lockande att ställa bilen och börja åka kollektivt. Avgiftshöjarpolitiken slår både mot branschen eget fördubblingsmål, regeringens klimatambitioner för att inte tala om vanliga trafikanter. För Stockholm så har konsultföretaget WSP kommit fram till att priset på månadskort är den enskilt största hämmande faktorn för kollektivtrafikresandet.

Det som däremot har varit framgångsrikt är de kampanjer med gratis prova-på-kort till bilister som både Västtrafik och Skånetrafiken satsat på emellanåt. Det är däremot just projekt och ingen långssiktig lösning. Att avgiftsbefria kollektivtrafiken och skattefinansiera den helt skulle vara ett permanent gynnande, och viktig del av en förändring av trafikmaktordningen där de mest effektiva trafikslagen får ta på sig ledartröjan. För att inte tala om hur lite krångel med biljett- och kontrollsystem vi skulle få i landet.

IMG_1303

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

En kommentar

En kommentar på “Svårare att betala högre avgifter

  1. Pingback: För vems skull finns spärrarna, Christer? | Planka.nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *